2 באוקטובר 2009
עונג שבת: זה הקטן בינוני יהיה
לפני הכל: בדרך כלל יום שישי הוא היום שלכם, או לכל הפחות שלי, ובו אני מקדיש את השעות לכתיבת העונג שבת. אבל היום שונה, היום הוא היום של האהובה שלי, שחוגגת יום הולדת. לכן השעות הבהחלט-לא-מעטות שמוקדשות מדי שישי לעריכת העונג יוקדשו הפעם לה. לכן השבוע – עונג מקוצרר. (בלי קיטורים, קיבלתם עונג גדוש ועמוס לפני חמישה ימים!)
- אין לי מושג איך הם עושים את זה, אבל כבר אלבום שני ברציפות שהסקוטים הכבירים של The twiight sad מביאים אותי לדמעות. כמו ברגע השיא בהופעת רוק, כשהווליום, הדיסטורשן והתופים פשוט מכריעים את הגוף שלך ואתה נכנע לרעש, מרגיש בכל נקבובית בגוף את המתקפה הצלילית ונשטף לגמרי, ככה אני מרגיש בכל פעם שאני מאזין לאלבום הבכורה האדיר שלהם, שבחרתי ב-2007 לאלבום השנה שלי, וככה אני מרגיש גם עכשיו, עם האלבום החדש Forget the night ahead, שיוצא ממש עכשיו. חיכיתי לו בהרבה ציפיה ולא פחות חשש. קשה להתעלות על אלבום בכורה מדהים כמו Fourteen autumns and fifteen winters, אבל את ג'יימס גרהאם והחבר'ה שלו זה לא ממש מדאיג. הם פשוט נכנסו לאולפן עם צרור דפים מוכתמי יזע ודיו, ויצאו עם 11 רצועות גועשות וסמיכות. יותר מזה, הטוויילייט סאד הצליחו להשלים מהלך מוצלח: להישאר באותם אזורים מוזיקליים שמייחדים אותם אבל להתקדם קדימה. עד שמישהו יהיה חכם מספיק להביא אותם ארצה, שימו אוזן על "I became a prostitute", הסינגל הראשון שיצא כבר באוגוסט אבל נשמע הרבה יותר טוב כחלק מרצף האלבום. [מפ3]
- לופוס עשתה דבר כל כך מתבקש, שלא ברור איך הוא לא קרה קודם: פתחה בלוג מוזיקה איסלנדית, ובעברית. ביצירת מופת איסלנדית תוכלו למצוא בינתיים רק שני פוסטים, הראשון ביניהם על Mum שיחגגו הערב בבארבי והשני על הסרט התיעודי-מוזיקלי Screaming masterpiece, שמתעד את הסצינה האיסלנדית וניתן גם לצפייה מלאה לגמרי ברשת. לבקמרק ומהר. [עברית!]
- ובפינת השפמים השבועית שלנו: שפמים סרוגים זה לא רק לבנים [תודה ללירון], ספלי שפמים [תודה שוב ללירון] ולקראת החורף המתקרב, יש גם כפפות עם שפם מן המוכן על האצבע [תודה לעידו]. אין ספק, שפם זה הדבר הכי אדיר בעולם, כשהוא לא על פרצוף של בן אדם אמיתי. [אנגלית]
- [תודה לעידו שחם] ידענו את זה טנטטיבית גם קודם, אבל עכשיו זה מבוסס במחקר מדעי (!) – הורדת מוזיקה באינטרנט זה הכי ירוק וטוב לסביבה, אם הסביבה שלכם היא לא אנשים שמנסים להתפרנס ממכירת דיסקים, כמובן. [אנגלית]
- מפעם לפעם אני מוצא את עצמי מצר על היעדר מגזין מוזיקה אמיתי בעברית, אסופה של כתבות, מאמרים וראיונות שאפשר לשקוע בהם לכמה שעות ולצאת מלאי השראה, עניין, סקרנות ואהבה מוזיקלית. אחת לאיזה זמן מוגבל אני נזכר שבעצם יש – מגזין השרת העיוור, שבעברי גם ערכתי אי אלו גליונות ממנו. אמנם הוא אינטרנטי ואי אפשר להימרח איתו במיטה או לקרוא באוטובוס, אבל הוא עדיין הקובץ הטוב ביותר של טקסטים לפריקים של מוזיקה. בגיליון 19 שיצא השבוע אפשר למצוא כמות גדולה של חומרים מעולים: ראיון מצוין עם דיגיטל_מי שכולל גם מיקס שלו להורדה, ראיון עם גידי שפרוט האדיר על גלגלצ ושאר עניינים, כתבה חשובה על להקות ישראליות עצמאיות שיוצאות לסיבובי הופעות בחו"ל, חלק ב' בכתבה על דיכאון ומוזיקה, סיפורים, פסקולים וגם צד ויזואלי (כולל עטיפות האלבומים האהובות על כמה מכותבי השרת). לא רק שזה אחלה מגזין ושהוא מעניין, הוא גם חשוב: חשוב שיש מקום כזה, שנותן במה לכתיבה עצמאית על מוזיקה ואוגד אותה במגזינים תקופתיים. אנג'וי. [עברית]
- [תודה לדויד פרץ] שמספר על מיקרופון שעובד על עשן ולייזר כדי לקלוט תנודות אוויר (=גלי קול), במקום הממברנה הקבועה. "לא יודע מי הטמבל שרוצה להמציא מיקרופפון כזה כשרור לחלוטין שבהופעות שבהם מעשנים הזמר לא יוכל להישמע", אומר דויד, שמבין דבר או שניים בסאונד, ומוסיף: "שים לב שמדובר בטכנלוגיה די מהפכנית, שכן מאז ימי אדיסון לא חשבו על דרך אחרת לקלוט את גלי הקול מאשר עם ממברנה, למרות שכל חובב ריגול מכיר את השמועות שהרוסים השתמשו באקדחי לייזר כבר בשנות השבעים, אותם הם כיוונו על זגוגיות חלון ולפי הרטט שלו הם ידעו מה אומרים בחדר". קול. [אנגלית]
- יואב קוטנר כותב על ההופעה של לאונרד כהן, וזה לא דבר שאפשר להתעלם ממנו. [עברית]
- [תודה לעידו] כביר! איך היה נראה פמילי גאי כסרט ישן של דיסני? כולל קריצה בסיום לרובוט צ'יקן של סת' גרין (שמדבב את אחת הדמויות בפמילי גאי). [טיוב]
- [בזכות מסינג] עד שלא ראיתם את רשימת 9 חדרי עבודה של מפורסמים, בטח לא חשבתם שחדר עבודה יכול להיות כה מלא השראה. [אנגלית]
- עוד קרייט-דיגגר, והפעם פיזי ולא וירטואלי, הוא שי ליברובסקי, המכונה דיגיטל_מי. בבלוג המצוין שלו הוא מסביר למה הוא חרא של בנאדם, ומספר על אובססיית אספנות התקליטים שלו. כמו רוב הקטעים של ליברובסקי, זו קריאה מומלצת במיוחד. [עברית]
- מגזין A5 הוא אחת היוזמות התרבותיות החביבות עליי בשנים האחרונות בארץ. מגזין הדפוס העצמאי מוקדש לאמנות מכל סוגיה – טקסט, צילום, איור וכל דבר שאפשר להדפיס – ויוצא בכל פעם תחת נושא מרכז אחר. העריכה גם היא פתוחה למדי: צמד העורכים מזמינים את כל מי שרוצה לשלוח יצירות, ומפרסמים את האהובות עליהם. גם ההדפסה מפגינה בכל חודש רעיון יצירתי חדש, בין אם שימוש בצבעים מטאליים או אריזה מחוכמת. הגיליון הבא שיצא בדצמבר מרוכז תחת הכותרת Remix ועיקרו: יצירות בהשראת מוזיקה. בוחרים שיר ושולחים יצירה בהשראתו. תצלום, איור, קומיקס, סיפור, שיר, טקסט כלשהו – הבחירה שלכם, ועורכי A5 מחכים רק לכם. כל הפרטים באתר המגזין או בפליקר. [עברית]
- [תודה לדודי] מר אחי רז פותח בסדרת פוסטים אורחים על מה שהוא מכנה דיגגינג בעידן השפע – "איך צרכני מוזיקה אובססיביים מתמודדים עם ההיבטים המייאשים שעידן השפע החינמי מזמן לנו". הראשון בסדרה הוא טל מסינג, נברן רציני, שמנפק פוסט שפשוט חובה לקרוא בעיניי – גם אם תסכימו עם המגיבים שמרגישים שמסינג מתנשא עליהם (אני דווקא נהניתי מאוד). מלא תובנות ורעיונות שמתחשק לי לצטט, והרבה אהבה למוזיקה והיגיון בריא. הנה כמה משפטים שאהבתי מההתחלה דווקא: "הדרך שלי (…) היא לקבל ואף לאהוב את העובדה שלא אספיק להגיע ולמצוא ולשמוע הכל, ומשם לפעול. הדרך להתמודד עם שפע היא (…) ללמוד להפנים שאין לאדם יכולת או צורך להכיל את כל המוסיקה שיש, ולהתרכז במניעים, בחידוד הסקרנות והטעם. (…) ככל שהאדם נשאר נאמן יותר למסע שלו, השאלות האחרות נענות באופן אוטומטי. כמה שעות ביום לבזבז על זה? כמה שמתחשק. איך לחלק את הזמן בין שירים חדשים לישנים? איך שרוצים. כך הצריכה נעשית פחות ריקנית, והיא עשויה להעניק השראה לאהבת החיים, ליצירה, למחשבה". [עברית]
- [תודה לקסטה] ממתק לעין: מדהים מה שאפשר לעשות עם מקרן וידאו וחזית של בניין. [טיוב]
- קליפ ראשון ל-Monsters of folk, לשיר "The right place". אז זה רק אני, או שהאלבום הזה אכן מאכזב לאללה? [טיוב]
- הפרומואים לאינדינגב 2009 החלו להגיע ליוטיוב, עם קטעים חדשים של Avalon, Wet bandits, שני\אחרון\אוקטובר, מיכל לוטן – כולם (ועוד, אני מניח) צילמו וידאו מוזיקלי שלהם כפרומו להופעה שלהם באינדינגב. קצת חבל שכל הקטעים לא מרוכזים באיזה פלייליסט שמתעדכן (או בערוץ של אינדינגב?). [טיוב]
- [תודה לטאשה] שכותבת: האינסומניה הכתה שוב וביליתי את השעות האחרונות בבהייה בכמה תוכניות רדודות. באחת מהן היה שיר מסקרן ומיד חיפשתי את המבצעת. שמה Lex Land ומצורף הלינק לחללה (שיר מומלץ – as much as you lead). השיר שסיקרן אותי לא מופיע ברשימה. חבל. אבל הקול החם והספק תמים ספק מיתמם שלה ממש שובה בעיני. הכי מצחיק היה לגלות שגם היא טקסנית. אני מרגישה כאילו יש לי חגורה עם שנתות חרוטות בלהב קהה על כל אמן/להקה מטקסס שיצא לי לשמוע. מה שמים להם שם במים???" [חלל]
- [תודה לנמי] אני אוהב את הרעיון של קלווין האריס להרכיב סוג של סינתיסייזר מבני אדם, משטחים דריכים ונקודות מגע, אבל באמת חייבים להשתמש ב-15 בנות בביקיני? ההחפצה הזו באמת לא נחוצה כאן. [אנגלית, טיוב]
- [תודה לרועי] עכברי המשרדים שביניכם, שמבלים את רוב שעות הערות שלהם בקיוביקל, בוהים בגרפים ובטבלאות כדי להתפרנס, יברכו על האתר Can't you see I'm busy, שמכיל משחקים מהנים שנראים כמו עבודה. במילים אחרות, הבוס יחשוף שאתם מהנדסים גרף כביר, אבל בעצם אתם רק תנסו לקבל עוד נקודות במחשק המחשב שלכם. גדול. [אנגלית]
- בשבוע שעבר התארחו ברשת ג' סגול 59 (חן רותם), מורפלקסיס (בנימין אסתרליס) ועמרי לוי (עמרי לוי) לשיחה עם מיכל דוקרסקי על Fact Records. אם פספסתם את התכנית, תוכלו להאזין לכולה באתר של רשת ג'. כבוד לרשות השידור על הקידמה. להאזנה, לחצו על אייקון הרמקול שמתחבא ממש טוב. [עברית]
- [תודה למתנויפלד] רבותיי, הרגע הגיע: נמצא הקאבר הגרוע ביותר אי פעם לשיר של הביטלס. רוסים משוגעים. [טיוב]
- [תודה לדויד פרץ] מפיק הרוק הנודע בוטש ויג, שהפיק את נירוונה, גרין דיי וסוניק יות' (וגם היה חבר בגארבג'), הציע באי-ביי להפיק ולהקליט שיר של הלהקה שלכם. מי שניצח במכירה הפומבית העביר את כל הכסף לקרן למלחמה בסרטן אצל ילדים. יופי של רעיון. [אנגלית]
- דיגיטל_מי, שמופיע שלוש פעמים בעונג הזה (וזה עוד עונג מקוצר!), מצא אקורדיון ישן בבוידעם של ההורים שלו. אז הוא למד לנגן באופן בסיסי, חיבר לזה את המכשירים החביבים עליו – פטיפון וסמפלר – והופ! יש לנו EP חדש. הנט-לייבל הישראלי בירדסונג מציע את האלבום להורדה והאזנה חינמיים. [מפ3, סטרים]
- [תודה לנמי] מתבלבלים מכל החיות המיתיות? לא זוכרים איך נקרא שילוב של קיפוד ודוב? התרשים הבא יעזור. [פליקר, אנגלית]
- [תודה לרוזה הגולשת] אמנדה פאלמר מסבירה: למה אין לי שום בעיה לבקש מכם כסף, מאזינים יקרים. [אנגלית]
- [תודה לערן כ"ץ] אפשר לומר שזה אקט מסחרי נואש, העובדה שבחוברת הדיסק הבא של מאריה קארי ישולבו פרסומות כדי להביא להכנסות נוספות. מצד שני, אתם רואים פרסומות בכל פעם שאתם הולכים לקולנוע, מקום שעולה כסף להיכנס אליו גם ככה, אז הצחוק האחרון הוא עלינו. [אנגלית. מה גם שבתקליט "דרכים" של שלמה ארצי הייתה פרסומת לאפטרשייב]
- היה תענוג ביום חמישי בערב. ארוחת ערב זולה במסעדה יקרה ליום ההולדת של האח הקטן, ואז שלוש שעות שצריך לשרוף עד ההופעה של יהלי סובול בפסטיבל הלם כרך בצוותא. החלטנו לשוטט ברחובות, הרי בחמישי בערב תמיד אפשר למצוא מה לעשות בתל אביב, ובמהרה אכן מצאנו: מול מקס ברנר בשדרוטשילד ישבה בחורה יפה וחייכנית עם גיטרה פרחונית ביד, ושרה באנגלית. קהל קטן כבר התאסף שם, לא מחזה נדיר בשדרות רוטשילד, ואנחנו החלטנו להצטרף. מהר מאוד התברר שמאחורי החיוך הכובש יש גם קול מצוין, וזו אולי לא זמרת השנה הבאה שלכם אבל בהחלט מותר לקוות שתיתקלו בה בשיטוט הבא שלכם באיזו שדרה. אחרי כמה שירים מקוריים, עם מילים שהלמו את מראה הצוענייה הנודדת והיחפה, היא עברה לשני קאברים מצוינים, אחד א-קפלה ל-"Criminal" של פיונה אפל, ושני קרוב מאוד למקור של "A case of you" של ג'וני מיטשל. שניהם היו מעולים, ואחריהם גם השירים המקוריים נשמעו טוב יותר. ישבנו שם בכיף איזו חצי שעה, נהנים מהחמימות של ערב כמעט-סתיו בתל אביב, מהמוזיקה הטובה והחינמית ומהקהל שהולך וגדל. כשהלכנו השארנו לה כסף בתיבה קטנה, ורק כשהתקרבתי ראיתי שיש דיסקים שלה על הבד הפרוש למרגלותיה. לקחתי אחד, והסתבר ששמה של העלמה Carlie Fairburn, אוסטרלית נודדת. ערב הקאברים שלי רק התחיל. הוא המשיך ב"צוותא", לשם הגעתי מעט מוקדם ושמחתי לגלות שבדיוק בזמן להופעה של הקולקטיב. אחרי שראיתי את רועי ריק והמדלי בנד (אלה למעשה בדיוק אותם אנשים כמו ב"קולקטיב") מחממים את אוקרביל ריבר, החיבה שלי אליהם הפכה לחיבה עזה, ואתמול הם נתנו הופעה מעולה בצוותא למרות סאונד רחוק ממושלם. כיף לראות אנשים כל כך מוכשרים נהנים לנגן ביחד, והשירים מצוינים. אחת ההופעות הכי כיפיות כרגע בארץ. אחרי 20 דקות של עינוי ב
הופעהניסוי בבני אדם שערך רן סלוין באולם הקטן, מצאתי סוף סוף את האולם בו יהלי סובול מופיע (למה החליפו אולם פתאום?), וקיבלתי בכניסה פיסת נייר. כשהצצתי בה לאור הפלאפון הסתבר שזה העתק של נייר-גב-קלטת, עם שמות השירים שסובול עמד לנגן לפנינו. המופע נקרא "מיקסטייפ" והורכב מקאברים בלבד: ניק קייב, לו ריד, סבאדו, ג'יזס אנד דה מרי צ'יין, סילבר ג'וז, פרינס, הסמית'ס. היה תענוג, ואת רשמיי הנרחבים מהמופע הזה תוכלו לקרוא כאן. התאכזבתי לגלות נוכחות דלה לאללה יחסית לפסטיבל אינדי בחמישי בערב בלב תל אביב. אולי כולם הלכו למופע המחווה לברי סחרוף ואז התחפפו הביתה והפסידו חצי ערב? לא ברור. בכל מקרה, אם חששתם ש"הלם כרך" יפגע בהגעת הקהל לאינדינגב וחוצמזה, לפי אתמול נראה שההשערה הזו הייתה שגויה במיוחד. נותר לי רק לקוות שהיום ומחר זה יהיה שונה, יש הופעות מעולות. [עברית] - לו היה לי די זמן השבוע, אולי הייתי כותב למה OH (ohio), האלבום האחרון של Lambchop שיצא מוקדם יותר השנה, הוא אלבום השבוע הענק והבלתי מעורער שלי. הייתי מספר כמה טוב לחזור לאלבום שלא שמעתי כמה חודשים, ולהיזכר בהפתעה שהוא לא סתם נחמד או טוב, אלא נוגע במופתי. כרגיל אצל קורט ואגנר, שנתן השנה את אחת ההופעות המהפנטות והיפות שראיתי בארץ, האלבום הזה לא מגיע למופת באותות ומופתים, באש ותמרות עשן, ברעש ובצלצולים. אפילו לא עם מטאפורות רבות כמו המשפט האחרון. בשקט, באורך רוח, באבחנות קטנות ובקול יציב, מגיש ואגנר עם הלהקה העשירה שלו כמה מהשירים הכי יפים של השנה. אחד מהם, "A hold of you", נשאר לי בראש כל השבוע ועודנו מתנגן. תנו לו כמה האזנות, ואולי תבינו במהרה למה הוא אחד משירי השנה שלי. [מפ3]
(CC-by-nc-sa)
מימין: עמרי לוי, סגול 59, מיכל דוקרסקי, מורפלקסיס
קורט ואגנר. גאונות וצניעות יכולות ללכת ביחד (CC-by-nc-nd)
שתהיה שבת שבוגי!
אחלה עונג, רק שלפחות שני לינקים לא נפתחים (אולי רק לי?): להורדה של החדש של דיגיטל_מי ולמגזין A5 🙁
אהבתי את קוטנר על לאונרד כהן. הוא כמו אבא הקוטנר הזה.
וגם את הקאבר הגרוע של הביטלס.
ואפרופו קוטנר וביטלס, יש אצלי פוסט ביטלס ספיישל, על השירים הגרועים והמעולים של הביטלס, כולל קטעים נדירים:
http://premiumradio.blogspot.com/2009/10/blog-post.html
26. איזה שיר של סבאדו יהלי סובול ביצע?
אין אף גרסה לביטלס תמוהה כמו זו:
http://yael.haoneg.com/general/368
הקטע הזה עם השפמים צובר תאוצה. השבוע, חבר שלי חגג יום הולדת לשפם שלו(!) ואפילו הביא עוגה(!) בטעם גזר ובצורת שפם (!!!) מטריד!
אורן – סובול ביצע את 'love is stronger" ועשה את זה מעולה!
לגמרי מזדהה עם מה שכתבת על שיר הסיום.
גם אלי האלבום כל פעם חוזר, ואני חייב לציין שזה בזכותך – כנראה שלא הייתי מתעמק בלאמבצ'ופ אם לא הייתי זוכה כאן בכרטיס 🙂
המלצה מצויינת The twiight sad !
מזל טוב לחברה,בריאות אושר והצלחה בכל.
כרגיל, תודה גם על שאר ההמלצות.
תודה גיאחה. לא אחד השירים שלהם שאני הכי אוהב, אז עכשיו פחות עצוב לי שפיספסתי 🙂
נקרעתי מהקטע של פמילי גאי… תודה גיאחה!
ועוד מעט צוללת למגזין בשרת.
שבת שבוגי
כמעט שכחתי,
מזל טוב והמון ברכות
איפה אתה מסתיר אותה כל הזמן
אני מקווה לראותה באיזה הופעה מתי שהוא
אייל. אתה פשוט לא בא להופעות הנכונות 🙂 לו היית מגיע ל-Mum אתמול, לא רק היית רואה אותה, גם היית רואה אותה מקבלת הקדשת יומולדת ופרח מהסולנית!
אח, איזו הופעה מעולה הייתה אתמול!
אכן היה מעולה. קיויתי שזה אתם עם היומולדת…
לגבי Monsters of Folk – זה לא רק אתה.
זה אכן – הרבה יותר כמו Travelling Wilbouries מאשר CSNY.
שלם שנופל בהרבה מסכום החלקים שלו ואפילו מכל חלק בנפרד.
פשוט משעמם.
ואילו שירים של gbv וsilver jews יהלי סובול ביצע?
# הייתי בהופעה של לאונרדת והופתעתי שגם קשישים יודעים לדחוף חזק מאוד כשהם רוצים להיות מקדימה.
# הקטע של פאמילי גאי אדיר!
# כל הכבוד לאיזכורים החוזרים ע דיגיטל_מי, הוא טוב, והוא עובד קשה, ומגיע לו.
# טל מסינג מלך. יש לו אחלה לינקבלוג, אבל לדעתי בלוג האייפון שלו אפילו יותר טוב.
ונשאלת שאלה
מתי
נזכה לראות את סיגור רוס
בציון הדוויה
?
?
תודות על האזכורים!
כיף לקרוא, כרגיל…
חיפוש קל ביוטיב הביא את הגירסא המוצלחת של קארלי פיירבורן, ההיא מהשדרה, ל"קול גלגל" של שוטי הנבואה – http://www.youtube.com/watch?v=NT8p_6xkSYc
האיכות לא בשמיים, אבל תבלו
(מתייחס לאייטם 13)
חברים,
לא ראיתם עבודת וידאו ארט עד שלא הלכתם למיצג ה(אין לי מילים לתאר אותו חוץ מ)אורקולר ספקטקולר במגדל דוד בירושלים. אני לא אוהב להשתמש בביטוי הזה, אבל (מחוץ לירושלים) אין דברים כאלה. חוויה לא מהעולם הזה, באמת.
אסור לפספס.
איזה אלבום הרביצו ה-Twilight sad, מצמרר ומהפנט, כאשר הרצועות Reflection on the Television, I Became a prostitute ומעל לכולם, The room המרגש, נותנים לי חשק לעבור לגור בסקוטלנד כבר החורף הקרוב.
הנה הביקורת שלי על האלבום http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1560624
חזרתי מחול ואני מכסה על כל ההפסדים, הרבה חומר מעניין בעברית שלא יצא לי לקרוא בזמן הקרוב. ולגבי שיר הסיום אני עדיין מעדיף אץ דאמג'.