17 באוגוסט 2012

עונג שבת: אתם מוקפים!

  1. השבוע הקרוב הוא השבוע של סטיבן מלקמוס והג'יקס (מילה שהוא המציא, מסתבר). ברביעי בערב הוא יופיע בבארבי בתל אביב, ובאותו יום אחר הצהריים אראיין אותו בתדר\הקצה (עוד פרטים פה בהמשך). מה שזה אומר עבורי הוא בעיקר שאשמע המון פייבמנט ובעיקר המון מלקמוס בימים הקרובים. למעשה זה כבר קורה כמה ימים. אני חייב להודות שהצטרפתי מאוחר מאוד לקהילה העצומה של פייבמנטאים ומלקמוסיאנים, אז הגעתי לכל הבק-קטלוג בלי מטענים או העדפות. אף על פי שמי שגדל עם פייבמנט בוודאי שומר חסד נעורים לדברים הישנים, ושום דבר לא יחליף זכרונות נעורים, מבחינתי Mirror Traffic שיצא השנה הוא טוב לא פחות מ-Crooked rain, crooked rain מ-1994. ושיר כמו "Tigers", שפותח את האלבום החדש, הוא המנון קיץ בגישת ה-Whatever הקלאסית לא פחות מ-"Silence kit" או "Summer babe". למעשה, ברוב הימים אני די בטוח שאני אוהב אותו יותר. אחרי שנים של צפייה בהופעות, אחי הגדול ואני ניסחנו את חוק השיר הראשון. אם האמן או הלהקה בונים את הסטליסט שלהם ולא בטוחים עם מה לפתוח, הם יפתחו עם השיר הראשון של האלבום הכי חדש. זה נכון באחוז גבוה להבהיל של הופעות חו"ל. אם מלקמוס יחליט לפעול לפי הכלל הלא כתוב הזה (דמט! עכשיו הוא כתוב), לא יהיה מבסוט ממני בבארבי כולו. [מפ3]
  2. וודסטוק במצפה גבולות? המונדיאל באיצטדיון רמת גן? אל תהיו מגוחכים. היי, אבל תשמעו מה – Lollapalooza בישראל, ב-20-23 באוגוסט 2013. אומג? בהחלט. מוקדם להתלהב? גם בהחלט. שטות גמורה? ממש לא. עד כמה שקשה להאמין שפסטיבל ענק, ותיק ומשפיע כמו לולהפלוזה יגיע אלינו בלי שהיוזמה תקרוס כלכלית או בטחונית או הפקתית בארץ הקומבינה, חשוב לזכור שכבר היו דברים מעולם. ב-2011 הפסטיבל התארח בצ'ילה ועירבב הרכבים מקומיים יחד עם הופעות של קנייה ווסט, הנשיונל, הקילרז, פאטבוי סלים, הפליימינג ליפס, סייפרס היל ואחרים. ב-2012 זה קרה בברזיל, וגם שם התערבבו להקות מקומיות יחד עם הופעות של הפו פייטרז, ארקטיק מאנקיז, סקרילקס, TV on the radio, MGMT, מנצ'סטר אורקסטרה, גוגול בורדלו ועוד. אם תרצו – אין זו אגדה. [עברית]
  3. ב-17 בספטמבר , ראש השנה, ייערך פסטיבל תחנה מרכזית, פסטיבל אינדי בן יום אחד, לגמרי עצמאי, שיתקיים לא בנגב ולא ביערות בצפון, אלא על הגג של התחנה המרכזית בתל אביב. 30 ממיטב אמני האינדי של ארצנו ינגנו מ-10:00 בבוקר בשתי במות נפרדות, שביניהן יהיו כמובן דוכנים וכל הדברים הטובים של פסטיבל. וזה לא הכל! האנשים הטובים שמארגנים את הפסטיבל, אנשי הבלוג "אפרכסת" ופסטיבל "שוליים רחבים", צריכים את העזרה שלכם בהדסטארט. כאמור, האירוע עצמאי למדי, וצריך לממן את כל הסיפור איכשהו. במקום ללכת לחברות הגדולות, הם הולכים לאנשים הקטנים – אנחנו. בינתיים ההצלחה יפה, והם הצליחו לכסות 62% מהסכום הדרוש (40,000 ש"ח). קפצו, ושימו מה שאתם יכולים – בתמורה תקבלו דברים מגניבים. [עברית]
  4. ובאותו ערב ממש, ניקולאס ז'אר יופיע בבלוק בתל אביב. [עברית]
  5. ולמקרה שפספסתם, ביום חמישי הקרוב, בערב, יופיע בבארבי רוברט בלפור, מוזיקאי דלתא בלוז, איך אומרים, אותנטי. בלפור בן ה-72 ישב על הבמה לבדו, רק עם הגיטרה האקוסטית שלו, וינגן בלוז כמו שניגן על המרפסת במיסיסיפי כל חייו. זה מאורע נדיר מאוד בארץ, לשמוע מוזיקאי כזה (ולא בלוזיסט חשמלי מהדורות המאוחרים יותר), אז אם דלתא בלוז מדגדג לכם בנשמה, אל תפספסו את זה. זה גם לא יקר. [עברית]

  6. OMG! ביום ראשון הקרוב אין לי תכנית בתדר (אביב מארק ישדר במקומי), אבל הנה חתיכת פיצוי, בעיקר לעצמי: ברביעי ב-16:00 אארח בשידור משותף של הקצה+תדר את סטיבן מלקמוס!!!!!!!!!!!ועוד כמה סימני קריאה! אז אל תשכחו להקשיב, יהיה מגניב (ומרגש, ומביך, וכיף). [עברית]
  7. ברביעי-חמישי הקרוב ייערך We, פסטי-כנס לקולקטיבים יוצרים, שיתוף פעולה של מגזין האף ושל עונת התרבות בירושלים. במשך יומיים ישתלטו על בית הנסן (לשעבר בי"ח למצורעים וכיום בניין יפהפה) בירושלים 12 קולקטיבים מהארץ ומהעולם – מוזיקה, אמנות, כתיבה, קולנוע, עיצוב ועוד. כל קולקטיב יקבל חלק בבניין, ושם במשך יומיים הם יצרו, יערכו סדנאות (זה לזה, ולקהל), יופיעו, יתערבבו. הכניסה לקהל היא חינם, אז בואו! [עברית]
  8. The Drakness עשו קאבר ל-"Street spirit" של רדיוהד. אני מופתע מכמה שאני לא שונא את הביצוע הזה. [סטרים]


  9. השיר החדש של בק. עכשיו דמיינו את בועז שרעבי מנגן אותו בחלילית

  10. ברגע הראשון זה היה WHAAAAA? ואחר כך זה היה "א-המממממ…." ובסוף זה היה: אוקיי, זה מעניין. בק מוציא אלבום חדש, כלומר לא, כלומר הוא מוציא ספר חדש של תווים ומילים לשירים חדשים שהוא כתב, אבל בלי הקלטה. בסדר. מההתחלה. Song Reader הוא "אלבום" חדש של בק, כלומר אסופת שירים חדשה שלא הופיעה בשום מקום אחר. מצד שני, הוא לא נכנס לאולפן והקליט אותה, ואתם לא תוכלו לשמוע את השירים האלה, אלא אם כן תנגנו אותם בעצמכם. האם זה גימיק? קצת, אבל בעיקר לא. זה בעיקר רעיון מאוד מאוד מעניין. לפני כמה עשרות שנים, כשאמן היה מוציא שיר חדש, זו הייתה הזמנה פתוחה לכולם לבצע אותו כרצונם ולהקליט קאברים. המנהג הזה נעלם לכמה עשרות שנים עד שהיוטיוב הגיע, ועכשיו תוכלו למצוא עשרות עד אלפי גרסאות חובבים לכל שיר שאפשר לדמיין (ראו האייטם על גוטיה עוד רגע). אז נשאלת השאלה: אחרי שהמילים והלחן נכתבו, למי שייך הביצוע שלו? למה שהביצוע של בק יהיה יותר אותנטי או רשמי מהביצוע של קוריאנית מוכשרת שמבצעת אותו מדהים בחדר השינה? הנה בא בק, בחור שדי רגיל לעמוד עם רגל אחת בפופ ורגל שנייה באוונגרד האמנותי, וביטל את השאלה הזו. הביצוע, הוא אומר כאן, הוא עניין סובייקטיבי, משתנה מאדם לאדם ומזמן לזמן. אני רק בניתי את השלד. וזה, חייבים להודות, מעניין. [אנגלית. אני, אגב, מהמר שמתישהו הוא כן יוציא אלבום מוקלט של זה, אבל אצל בק אי אפשר לדעת]
  11. חברים, אפשר להירגע – יש גירסת ASCII לתצוגת הרחוב של גוגל מפות. Phew! [אסקי]
  12. חובבי טיפוגרפיה (טיפופילים?), אני מקווה שאתם עוקבים אחרי הבלוג אות פתיחה, בו משתפים אותנו מיכל סהר, דני מירב ומושון זר-אביב בתהליך פיתוחו של פונט-מסך עברי חדש. זהירות: גיקיות מקסימלית. [עברית]
  13. Gotye, שאת הלהיט הקצת חמוד שלו כבר די נמאס לי לשמוע בכל מקום, רוכב עליו עוד קצת עם ביצוע של תזמורת יוטיוב א-לה קותימן, הגזורה מעשרות ביצועי חובבים לשיר שצפו ברשת. הוא טיפה מוצץ פה לעצמו (תראו כמה אנשים מנגנים את השיר שלי!!!), אבל התוצאה ממש לא רעה ועשויה היטב, ויפה המחווה המוצהרת לקותימן. [טיוב]
  14. עוד פוסט מעולה ב"סיפור, כיסוי", והפעם על העטיפה האייקונית של אהוד בנאי והפליטים, וגם קצת על העטיפה של אלבום המחווה החדש. [עברית]

  15. מה זה? איך אפשר לקרוא את זה? אה… שפה נשארת שפה

  16. [ויה יובל סער] הגעתי לפרויקט הגמר היפהפה של לירון לביא משנקר: ערברית, כתב כלאיים שמציג עברית וערבית בו-זמנית, כך שכל אחד יכול לקרוא את השפה שהוא רגיל אליה, בלי להתעלם מהשפה השנייה. כאן אפשר לראות את הפרויקט המרהיב כולו, ובבלוג ערברית אפשר לעקוב אחרי חלק מתהליך העבודה של לביא. בכלל, העבודות שהיא מציגה באתר נהדרות, למשל: הוצאות הספרים בארץ, אנא מכם הפסיקו לאייר הכל באיורים וקטוריים מחורבנים, וקחו את לביא לעצב לכם כמה עטיפות ספרים כאלו. [ערברית, אנגלית]
  17. הגעתי ללביא דרך הכתבה של יובל סער על הבוגרים המצטיינים במחלקות התקשורת החזותית, כפי שנבחרו על ידו אחרי שביקר בכל תערוכות הבוגרים בארץ. יש שם דברים נפלאים, הציצו. [עברית]
  18. "Cut the world", קליפ חדש ומטריד במיוחד של אנטוני והג'ונסונז, בהשתתפות ווילם דפו. [טיוב]
  19. כמו רוב הדברים שהוא עושה, גם תחנות התרבות של בני בשן הן תענוג. [עברית]
  20. עמיחי חסון נלהב ונרגש (ובצדק) מהאלבום האחרון של Other lives. אתם עדיין לא? קראו ואולי תתרגשו גם אותם. [עברית]
  21. האזנה לכל האלבום החדש של Divine Fits, הרכב חדש של בריט דניאלס מ-Spoon וחברים מ-Wolf parade ו-Handsome furs. [סטרים]
  22. סטרים לכל האלבום החדש Four של בלוק פארטי, בעמוד סופר מגניב לאלבום כולו (גללו למטה תוך כדי האזנה). [סטרים, אנגלית]
  23. [תודה לחן] Calexico האהובים נותנים סמפלר בן 4 שירים מהאלבום החדש, להורדה בחינם או בכמה שתבחרו לשלם. [מפ3]
  24. [תודה לשיר] בעקבות ההסתבכות רדיפה של Pussy riot (שם מעולה ללהקה, אגב), ב-Flavorwire חוזרים לעשר להקות רוק שהסתבכו בגלל הצהרות פוליטיות. [אנגלית]
  25. אני עוקב קבוע אחרי הבלוג המצוין ביצים, ומדי פעם נתקל שם בפוסט שאני חייב להביא גם אליכם, כמו הפוסט הקטן והחזק "יש זרע", שהכותרת שלו עושה לו קצת עוול כי הוא דווקא רציני ולא משועשע. [עברית]
  26. הורידו בחינם (תמורת כתובת מייל) את "Walls and doors", שיר ראשון מתוך האלבום המלא החדש של ג'ון פרושיאנטה! שיר קצת… ובכן, יש פה יותר משיר אחד. [מפ3 WAV!]

  27. כשמפרסמים מגיעים למקומות נפלאים בחשבון הבנק

  28. [תודה לרונית] מי ידע שד"ר סוס אייר כל כך הרבה פרסומות נפלאות? לחצו למעלה על שמות החברות. [אנגלית]
  29. עמית מ"פריק" ממליץ על 10 רומנים גראפיים שיצאו השנה ושווים את זמנכם. הגיע הזמן לאחד ישראלי שיעמוד בסטנדרט. [עברית]
  30. ועמית מעדכן גם בחדשות דיוויד פוסטר וואלאס, הסופר האהוב על כולנו (מה, עליכם עדיין לא? רוצו לקרוא! למה אתם מחכים?!). העיקרית בהן היא שיצא תרגום עברי למסה ארוכה שלו (עוד על כך בקרוב פה בעונג), וגם על שני ספרים נוספים שיוצאים בקרוב, אחד הוא אוסף מסות שלישי, ואחד הוא ספר על חייו. אה, ויש גם קיי-פופ, כמובן. [עברית]
  31. בסטריאוגאם מדרגים את האלבומים של The Roots (שאני הולך לראות לייב בסתיו!), מהאלבום הגרוע ביותר ועד הטוב ביותר. [אנגלית]
  32. "Sod in the seed", קליפ צבעוני ושמח חדש ל-?WHY [טיוב]
  33. סיגור רוס ממשיכים בפרויקט הקליפ-היפה-לכל-שיר-באלבום, והפעם "Varðeldur", אולי הקטע האהוב עליי כרגע באלבום הזה, מקבל קליפ איטי, בודד, קודר ומאוד מאוד יפה. בעצם, אלה תארים שמתאימים לא רע לאלבום כולו. [וימאו]
  34. הנה הקליפ החדש של "Charmer" של איימי מאן, ובו היא מזמינה כפילה רובוטית שלה בגילום לורה ליני הנהדרת. [וידאו]
  35. מה שהופך את Celebration rock, האלבום החדש של Japandroids, לאלבום שבהחלט ראוי לכותרת שלו, הוא ההחלטה הפשוטה והמבריקה של הצמד הזה (גיטרה ותופים) לשיר את השירים כאילו הם לא הזמרים בהרכב אלא הקהל בהופעה. כלומר, לצעוק אותם בהתלהבות, עם מינימום ניואנסים ומקסימום אש בעיניים. פאק, זה עובד. צפו בקליפ של "The house that heaven built", ותקבלו טעימה מסיבוב ההופעות שלהם. ואז רוצו להקשיב לאלבום המלא. הוא קצר וחזק. [טיוב]
  36. כפי שכתבתי פה בשבוע שעבר, אני נהנה בטירוף מהאלבום האחרון של נורה ג'ונס. "Miriam" הוא אחד השירים האהובים עליי שם, והנה רימיקס ממש לא צפוי שלו, בידיהם של פיטר, ביורן וג'ון. [סטרים]
  37. יההההההה, ג'ון ספנסר בלוז אקספלוז'ן חוזרים עם אלבום חדש, ראשון מזה שמונה שנים, וכבר קשה לי לחכות שהם יפוצצו לי את הפרצוף. השיר החדש, "Bag of bones", בהחלט מעורר את הציפיות. [סטרים]
  38. "Kenaston" הוא שיר חדש ומאוד יפה מ-Solo piano II, אלבום ההמשך החדש של צ'ילי גונזלס לאלבום המוצלח שלו מ-2004. אגב, פעם נפלתי במקרה על הופעה מלאה שלו בערוץ Mezzo, וזה היה פשוט מרהיב. ככה נראה השיר החדש על קלידי הפסנתר. [סטרים]

  39. והכי אהבתי שהמתופף תמיד נראה כאילו חשב "אני לא מאמין שהם נתנו לי לנגן איתם!"
    תצלום: יובל אראל

  40. בסופו של דבר, אחרי כל הציפייה, ההתרגשות, ההאזנה החוזרת לאלבומים שהכי אהבתי וגם לאלה שקצת פחות אהבתי, אחרי חלוקת הכרטיסים והכתבות המיוחדות, אחרי הספיישל בן 4 השעות של קוואמי בקצה – הכל הסתכם ברצף רומס-לבבות של שלושה שירים. יש הופעות של להקות שאני מאוד מאוד אוהב, שלפניהן אני מוצא את עצמי מתרגש ממש, מתרגש כמו פעם, כשהופעה הייתה משהו נדיר ולא אירוע שאני חווה פעם בשבוע. זה קרה לי עם אוקרביל ריבר, למשל, עם הטוויילייט סינגרז ב-2006 או בהופעה הראשונה של ?Why בארץ. אבל בהופעה של The Walkmen זה לא קרה. ציפיתי, חיכיתי, בהחלט. אבל לא היו פרפרים בבטן כשהאורות כבו. לקח להם זמן להתחמם, להיכנס לזה, וכשהם נכנסו להילוך הנכון גם אני נכנסתי איתם. עלינו, טיפסנו, לאט-לאט, שיר אחרי שיר, ואז הגיע "On the water", מהאלבום שאני הכי אוהב, שיר ששולח צמרמורות בשדרתי בכל פעם מחדש עם הבאס שזוחל מתחת לאדמה, עם הבנייה האיטית של המתח, עם הגיטרה שדוקרת ועם הנסיקה בסוף. סיימתי אותו בלי נשימה, ומיד התחיל ביצוע גדול לשיר הכי גדול שלהם, "In the new year", עם תפילת הקלידים הגדולה שחוזרת כמו מנטרה בכל פזמון, כמו new year resolution שנבנתה מדמעות השנה שנגמרה. את השיר הזה כבר גמרתי בדמעות. ובמקום להאט אחרי הלהיט השני-הכי-גדול-שלהם ולשמור את התחמושת, הם עשו את הדבר הכי טיפשי שהם היו יכולים לעשות: הם ניגנו את "The rat". אוי אלוהים. ראיתי הופעות גדולות מזו, וזו הייתה הופעה גדולה. אבל את הרצף הזה, את רבע השעה הזו, אני חושב שאקח איתי אל הנצח. יש לווקמן שירים שאני אוהב יותר מ-"The rat", אבל אי אפשר להתכחש לעוצמת האש העצומה שלו, במיוחד בלייב, במיוחד כשהווליום הולם לך בגולגולת והמילטון לייטהאוזר צורח את כל מה שיש בו, נאחז בכבל המיקרופון כמו בחבל הצלה מעל מפל מים, במיוחד אחרי ששני שירים כבר ריסקו לך את הלב לרסיסים ואתה מוכן לרדת לברכיים ולהישבע אמונים ללהקה הזו. זהו. השלישייה הזו הוציאה אותי מההופעה מנופץ, כמו שרק מוזיקה גדולה באמת יכולה לנפץ. זה היה נפלא, מרומם נפש, מכאיב, מתוק. זו הייתה החלטת סטליסט שהולכת נגד כל חוקי הסטליסט. אבל באהבה כזו, באמנות כזו, אין חוקים. [זהו]
  41. "For breaking my heart", שיר חדש מאלבום חדש של צביקה פורס בהפקת בן ספקטור. [סטרים]

  42. בועז שרעבי הצעיר, מנגן את השיר של בק מקודם

  43. [תודה לאסף] מאיפה זה בא? ענק: בועז שרעבי בטלוויזיה הצרפתית ב-1970, מפליא לנגן על חלילית ועל בקבוקים. קלאסיקה. [טיוב]
  44. "97 Heart Attack", סינגל חדש וכובש, כרגיל, של חבורת Earlimart שמעולם לא הצליחה לאכזב אותי באמת מאז התאהבתי בהם לפני כמה אלבומים (ולא כי לא היו לי ציפיות). בקרוב יגיע גם האלבום החדש, בעל השם הטכני System preferences. [סטרים]
  45. איפשהו בתחילת העשור הקודם נדלקתי קצרות על Beth Orton, אבל אחרי כמה שירים באמת נהדרים, היא לא הצליחה להמשיך ולהלהיב אותי. ואולי זה הייתי אני שאיבדתי משהו. הקול שלה נשאר נפלא, ואולי אפילו נעשה יותר נפלא עם הזמן. עכשיו היא חוזרת באלבום חדש, אותו הפיק יקיר לבי טאקר מרטין, שהפיק בין השאר גם את אלבומיה של (אשתו) לורה וירס, של (חבריו) הדצמבריסטס, ואת האחרון של מיי מורנינג ג'אקט. השיר החדש מהאלבום של אורטון, "Something more beautiful", מחזיר אותי לשנים שאבדו (בעיקר בזכות העיבוד), ומציג אורטון בוגרת ומעניינת הרבה יותר משציפיתי לשמוע. גם "Sugaring season" נפלא, גם אם מוכר הרבה יותר מבחינת השירה של אורטון. מסתמן שזה הולך להיות אחד האלבומים האהובים עליי בסתיו הקרוב. [סטרים]
  46. מעניינת, הבחורה הזו, אלינה טונרה (Elena Tonra) הלונדונית, שקוראת לעצמה Daughter. היא (כלומר, ההרכב שהיא עומדת בראשו) הוציאה EP קצר בשנה שעברה, ועומדת להוציא אלבום בכורה ב-4AD בחודש הבא. "Smother", השיר הראשון מתוך האלבום המלא, מבטיח הרבה מאוד, ומזכיר טיפה, באווירה, את המינימליזם של ה-XX. [סטרים]
  47. [ויה ויה] בערוץ הרעיונות הממכר של PBS (צפו בכולו, לעזאזל!), בלט סרטון אחד, שמציע למקם את הדאבסטפ – גאונות או רעש? – כשלב החדש והמהפכני ביותר בשרשרת האוונגרד המוזיקלי שעוברת ממוזיקה קונקרטית והפוטוריסטים, דרך מיילס דיוויס וגראנדמאסטר פלאש ועד… סקרילקס? על הדרך, הבחור שמציג את הרעיון אומר משהו שגם אני מוצא את עצמי אומר בהרבה שיחות על פופ מסחרי, כזה שאפשר למצוא ב-MTV – יש בו כמות גדולה מאוד של אוונגרד מוזיקלי, דברים שאנחנו ממש לא מצפים לשמוע בפופ מסחרי, דברים כמו פוליריתמיקה ונויז והרמוניות מחורעות לגמרי. יש לו טיעון טוב, העריכה והקצב נפלאים (מי אמר זה פרנק בימיו הגדולים?) ובאופן כללי, הערוץ הזה הוא הדבר הכי מעורר מחשבה וכיף שנתקלתי בו לאחרונה. תודה למסינג, עכשיו רוצו לעשות מנוי. [טיוב]
  48. Flying Lotus מארח את אריקה באדו? אלף פעמים כן. "See thru to U" הוא כל מה שאני צריך. איזה עונג. [טיוב]
  49. יה! סטרים מלא לאלבום Key to the kuffs, החדש של JJ DOOM, השת"פ בין המפיק Jneiro Jarel והראפר הכביר MF DOOM. בין האורחים תמצאו שני ענקים נוספים: בת' גיבונס ודיימון אלברן. [סטרים]
  50. איל הנחמד מ-Moovu שקורא את העונג, פיתח את האתר Moovu Indie Music Lab, או בשם החיבה הלא רשמי שלו, שמינדי. על פי התיאור המדויק שלו: "בגדול היא עוברת כל יום על קבוצה של בלוגים ומוצצת מהם את השירים. היא גם מנסה להתחכם ולנחש מי מהשירים טרנדי ומגניב ומנגנת אותם בסדר יורד כזה". כמו Music robot, רק עם ניגון רציף. להתמכר. [טיובים וזה]
  51. Labra Cadabra, אלבום חדש של Labrador Labratories הישראלים! [בנדקאמפ]
  52. יותר ויותר אנשים ממליצים לי (כבר כמה שנים, אבל החודש זה ממש התגבר) על אורי אלבוחר. והנה הוא הוציא אלבום שלם לבנדקאמפ, קוראים לו Unwind. אתם בוודאי מזהים את המגע שלו גם בשירים של FOLO, ההרכב שלו עם נועם הלפר מקיצו, שאת "קרב יום" שלהם כבר הבאתי פה בעבר. [בנדקאמפ; סאונדקלאוד]
  53. [תודה ליאיריונה] ה-BBC, כמובן, עשה דוקומנטרי על סצינת הפולק-רוק של קליפורניה בשנות ה-60 וה-70. זה נקרא Hotel California: LA from the Byrds to the Eagles ותוכלו לראות את כולו, בחלקים, ביוטיוב. [טיוב]
  54. אקו"ם, המונופול שמסרב לחשוף לאמנים החברים בו את שיטותיו, את דירוג החלוקה ולדווח לאן הולך הכסף וכמה, הודיע שהחל מה-1 בינואר 2013, יידרש כל מועדון ואולם שבו מנגנים יצירות הרשומות באקו"ם (הרוב המוחץ של השירים בישראל) לשלם "10% מכל הכנסה ישירה ו\או עקיפה מכל מין וסוג שהוא הנובעת ממופע מוסיקלי שכולו יצירות מוגנות". מה זה אומר? זה אומר כמה דברים. קודם כל, על פניו זהו צעד טוב – הוא יגדיל פי כמה את הכנסותיה של אקו"ם (התעריף הקודם היה כ-1% אם אני זוכר נכון – תקנו אותי בתגובות), ולכן גם האמנים ירוויחו הרבה יותר, וזה הרי מה שחשוב לנו. אבל, ויש פה כמה וכמה "אבל" – ראשית, אקו"ם לא חושפת את מודל החלוקה שלה, וככל הידוע כיום, החלוקה מתבצעת בעיקר על פי פילוח השמעות ברדיו. כלומר, אם משמיעים ברדיו בעיקר את שלמה ארצי או שלום חנוך, הם יקבלו אחוז גדול מתמלוגי אקו"ם, וזה לא משנה אם ההכנסות האלו הגיעו מתחנות רדיו או מאולמות חתונות (שבהן, כידוע, רוב השירים לא שייכים לארצי או חנוך) או מהופעה של עמיר לב או קובי פרץ במועדון. ברוב המועדונים שאני מכיר בארץ לא מגישים לאקו"ם רשימות שירים מההופעות המתקיימות בהם (ואין ספק שזה גם פאק של המועדונים) אלא פשוט משלמים לאקו"ם סכום קבוע מראש על כל הופעה (כמאה שקל). שנית, מדובר במכה רצינית למועדונים קטנים, דוגמת הלבונטין או האוזןבר, ועוד יותר לאמנים שמופיעים בהם וגם ככה בקושי עושים כסף. המועדונים יצטרכו לגרד את ה-10% תשלום הזה מאיפשהו, וסביר להניח שזה יבוא על חשבון התשלום לאמן, או כחלק מהרווחים הדי זעומים של המקום (בלי לנקוב בשמות, כבר שמעתי על בעל מועדון ידוע אחד שמתכנן פשוט לסגור את המקום בתחילת 2013, כי הוא יתחיל להפסיד כסף). ובואו נתחיל לדבר על מפיקי הופעות אינדי מחו"ל… בוואלה כותבים על העניין ומביאים את הצדדים. זה יכול להיות צעד נפלא. זה יכול להיות צעד שבאמת יטיב עם מי שאקו"ם אמורים לשרת, וזה האמנים. אבל כל עוד אין שקיפות, כל עוד לא יודעים כמה כסף הולך לאן, איך מחושבת החלוקה, איזה עסקאות והתמקחויות נעשות עם מועדונים, תחנות רדיו וגופי שידור – העלאת התעריף הזו יכולה להזיק יותר מאשר להועיל. [עברית]
  55. אני מקפיד – מנהג שהתחיל לפני שמונה שנים – להניח בשיר הפתיחה והסיום קובץ מפ3 כדי שתוכלו לקחת אותם איתכם. הפעם אחרוג ממנהגי, פשוט כי כשאריה שלח לי את "Be good" של גרגורי פורטר הוא שלח לינק ישיר לקליפ, שהוא כל כך יפה, פשוט, תמים, מקסים ומרגש – בדיוק כמו השיר עצמו – שאני לא מוכן לוותר עליו. אז אם תלחצו על השם של השיר ייפתח לכם נגן וידאו, ובמשך שש וחצי הדקות הבאות אתם מוזמנים לא רק להאזין לשיר היפהפה הזה, שכולו טוב לב, אלא גם לשקוע בסיפור של טוב לב. לשיר יש ריח של עבר, ניחוחות מעושנים של ג'אז וסול מלפני חצי מאה. גם הקליפ, אף שאין לטעות בכך שהוא בן-זמננו, מעלה ניחוחות דומים. סיפור פשוט של אהבה, אמונה בקסם, ואיזו ילדות שאובדת בדרך ושתמיד צריך משהו שיזכיר לך אותה – כי הילדות היא המנוע של החיוך, והוא המנוע של השמחה, והיא המנוע של האהבה, והיא המנוע של החיים, והם המנוע של האמנות. וכן הלאה. איזה שיר נפלא, איזה קליפ נפלא, איזה חיוך. [טיוב!]

שתהיה שבת שבוגי!

19 תגובות על “עונג שבת: אתם מוקפים!”

  1. מאת עידו:

    השיר בסוף לא עובד

  2. מאת גיאחה:

    אצלי הוא עובד יופי…

  3. מאת דוד:

    גיאחה תודה תודה תודה על שיר/קליפ סיום נפלא, שהוא גם יופי של שיר פתיחה לשבת בבוקר :-)

  4. מאת ר.:

    האלבום האחרון של פול מקרטני מלא בשירים בסגנון שיר הסיום של אייטם 49.

    כדאי ביותר.

  5. מאת בועז כהן:

    אז Lollapalooza בישראל, בשנה הבאה, באוגוסט? בפארק הירקון?

    אני אישית הייתי מעדיף את זה בדצמבר, ולא בחודש הכי דביק והכי לח הזה אבל כנראה שאני בעמדת מיעוט, מן הסתם.

  6. מאת בועז כהן:

    .
    ואני נרגש למדי ממה שהולך לקרות עוד 3 ימים. Life Is People ב-21 באוגוסט ייצא אלבום חדש של המוזיקאי האנגלי – האגדי, אפשר לומר – ביל פיי
    http://www.amazon.com/Life-People-Bill-Fay/dp/B008D1RCI6/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1345267364&sr=1-1&keywords=BILL+FAY

    על ביל פיי כתבתי פעם באהבה
    http://www.nrg.co.il/online/47/ART1/871/118.html

  7. מאת ניימן:

    בקשר לרומנים גראפיים: בדיוק עכשיו קראתי את "הארץ שלנו" של אורי פינק. שזה קומיקס אוטוביוגרפי על איך המלחמות, השינויים והפוליטיקה הישראלית נראית דרך עיניו של אזרח די רגיל.

    לגמרי עומד בסטנדרטים של כל יצירה לועזית (ואפילו התפרסם בצרפתית במקביל לעברית).

  8. מאת לזרבוי:

    בסיפור אקו"ם יש את הבעיות הרגילות של הארגון העקום הזה (שאני חבר בו, יש לציין): כוונות טובות, לצד התנהלות בריונית שלא מתייחסת בשום צורה למצב בשטח.

    כמוזיקאי, אני יכול להעיד חד משמעית שאת התמלוגים הקדושים שאקו"ם כל כך מתעקשים לגבות בסופו של דבר אני משלם לעצמי. ממש כך. בסוף כל הופעה בעל המועדון מנכה את התשלום לאקו"ם ("דמי הפרוטקשן", כינה אותם מישהו באוזניי פעם) מהתשלום שמגיע לאמן מהכרטיסים. אתי? כנראה שלא לגמרי. אבל זה המצב, ולאור מתח הרווחים הזעום בתחום – נראה שזה מה יש בינתיים.
    האם לאקו"ם אכפת שזה המצב בשטח? לא.
    האם לאקו"ם אכפת מכך שלאור מפתח חלוקת הרווחים שלהם, הכסף שאני (ולא המועדון) משלם על תמלוגים לא הולך אלי בסופו של דבר (כלומר, שאני משלם לשלום חנוך)? לא.
    האם לאקו"ם אכפת מכך שבעוד שהתשלום עבור ההופעה מתחלק בין כל חברי הלהקה, התמלוגים הולכים רק לכותב והמלחין, כך שגם אם התמלוגים יגיעו ליעדם מה שיקרה זה שאני אפריש מהרווחים שלי על ההופעה לטובת כותב החומרים בלהקה? לא.

    כיום הופעת אינדי ממוצעת עולה 30-40 ש"ח, היקרות יותר עולות 50-60. הנה פתרון: המועדונים יכולים להעלות מחירים. כן, יהיה כסף לתמלוגים, אבל האם אותה כמות קהל תגיע? האם זה לטובת המוזיקה והמוזיקאים? לא בטוח.

    מצב מחורבן, אין ספק. בינתיים, המלצה אחת למוזיקאים: בעידן הנוכחי, כפי שאוהבים לומר, כל מוזיקאי צריך לראות את עצמו גם כיחצ"ן, מנהל, מפיק, טכנאי, מעצב, איש כספים ומה לא. ועל כן בסוף כל הופעה תורידו את הגיטרה ותלבשו את כובע הגזבר. קפצו לאתר של אקו"ם, תמלאו טופס דיווח על הופעה, תמלאו את הסטליסט ותשלחו לאקו"ם. כך לפחות תשפיעו במעט על מפתח החלוקה שלהם, ותגבירו את הסיכויים שלפחות חלק מהכסף שלקחו לכם יחזור אליכם.

  9. מאת בועז כהן:

    הסיפור עם אקו"ם הוא די מעוות. כל חלוקת הכספים היא עקומה לחלוטין והכי גרוע, שאין שקיפות. כנ"ל ב"אשכולות". לא ברור למה, כמה, מי מקבל ומדוע.

    היו 20-30 שנה במאה העשרים שמוזיקאים הצליחו להתפרנס יפה גם ממוזיקה טובה (ואף להתעשר). זה כבר מזמן לא ככה. קודם חיסלו את תעשיית המוזיקה הפיזית וגמרו על היכולת של מוזיקאים למכור תקליט/קסטה/דיסק, ועכשיו יורים באפשרות של מוזיקאי להרויח משהו מהופעות חיות

    העיסוק במוזיקה, כמו העיסוק בכתיבה, חזר להיות תחביב – וככזה, אי אפשר לצפות ממנו לפרנס אותך. במקרה הטוב אתה לא תצטרך לממן את התחביב שלך. במקרה הרע אתה תממן מוזיקאים
    חברי אקו"ם שאתה לא סובל

  10. מאת אלעד:

    לא מובן לי למה ממשיכים לדבוק כיום בשימוש באקו"ם. עם כל מה שהועלה פה – מה באמת היתרונות? מאחר וזהו ארגון המבוסס על החברים בו – אי אפשר 'למרוד'? למחות נגד ההתנהלות הלא נכונה? במקרה הגרוע – אף לעזוב את הארגון לטובת ארגון חלופי או עצמאות? המשך הדבקות בתמיכה וקיום הארגון הנושן הזה כיום תמוהה לי.

  11. מאת גיאחה:

    קודם כל תודה לנדב ובועז על התגובות בעניין אקו"ם. חשוב שהדיון הזה יימשך.

    אלעד – אקו"ם פשוט פועלים בשטח הזה כשחקן יחיד במשך הרבה מאוד שנים. יש כיום גופים קטנים שמנסים להתחרות בהם, אבל אקו"ם פשוט תפסו חזקה על התחום, ולכל דבר ועניין הם בעצם מונופול. קול ישראל (כדוגמה) משלמים רק להם, ולמי יש כוח להתעסק עם כאב ראש של עוד גוף גביית תמלוגים נפרד.

  12. מאת מקס צ'פלין:

    11. אין בעבודה של גוטיה פה שום מציצה עצמית. להיפך, זהו גילוי נדיר של כבוד והכרת תודה למעריצים שלו. יש אמנים שמשקיעים זמן בחלוקת חתימות ומענה על מכתבים, אבל לא הרבה שמתייחסים ברצינות ליצירה שלהם.
    אני רוצה לציין שפועלו של גוטיה עשיר יותר מלהיט הרדיו המסוים ההוא. בפרט, אלבומו הראשון והנשכח מ-2003 הוא עבודה משובחת של טריפ הופ ופופ אלטרנטיבי.

    41. וידאו מטופש לדעתי. לפי קו החשיבה שלו צריך להעריך נגני DVD סוג ז' כי אם היו מסיעים אותם אחורה בזמן לשנות ה-50 הם היו פלא טכנולוגי. חוץ מזה, זה שכל הדוגמאות שהוא נותן לדאבסטפ הם להיטים של סקרילקס מוחק את כל האמינות שלו.

  13. מאת מעוז:

    לא נעים לי להרוס את החגיגה, אבל אני ממש לא בטוח שזה בועז שרעבי. סתם מישהו דומה.

  14. מאת גיאחה:

    יש מצב. כך או כך זה מצחיק לאללה.

  15. מאת חולד:

    גיאחה, אני לא בטוח שניתן להתחרות באקו"ם, הם פועלים כמונופול באישור הממונה על ההגבלים.
    ודרך אגב, ההתנהלות הבריונית שלהם לא נגמרת רק בעמימות המידע.
    רוצה בריונות לדוגמא: ב2013 יעלה התעריף להשמעה פומבית ב30%!!!
    רוצה לנחש מה יקרה ב2014? כן, עוד 30%.
    וזה לאחר שכבר בוטלו הטבות שהיו נהוגות עד כה בצורה חד צדדית וללא הודעה מוקדמת.
    מו"מ- הצחקת אותם- לא טוב לך, אל תעבוד איתנו (כאילו יש לי אלטרנטיבה).
    ולחדשות היותר טובות: אקו"ם אמנם מגובה ע"פ חוק, אבל ניתן לקבול על דרך פעילותם באמצעות פנייה לממונה.
    הבעיה היא שאם תכנס איתם לעימות, הדבר הראשון שיקרה (ככל הנראה) הוא שתאבד את הרישיון להשמיע מוסיקה ותמצא עצמך חשוף לתביעות ענק שלא יאחרו להגיע, כך שבתור פעיל בתעשייה אתה די חסום.
    22 שכזה.

  16. מאת אנטמן:

    אייטם 37, אני חושב שזה ז'אן כהן-סולאל, חלילן צרפתי ווירטואוז (לייבל האוונגרד הישראלי mio הוציא מחדש את אחד האלבומים שלו)
    תמונה
    http://www.bienpublic.com/loisirs/2011/03/29/why-note-freres-de-sons
    מוזיקה

  17. מאת נועה:

    לגבי 37. אחרי המון שנות נגינה בחלילית, די ברור לי שבועז שרעבי (או מי שזה לא יהיה) לא באמת ניגן.
    במקרה הטוב זה היה פלייבק, במקרה הסביר יותר – להטטנות מרשימה ביותר עם האצבעות.

  18. מאת azik:

    היי, גם אני אראה את ה The Roots בסתיו. ליתר דיוק בפסטיבל הזה בניו יורק:
    http://www.atpfestival.com/events/ibymusa2012/lineup.php

    איפה אתה אם אפשר לשאול?

  19. […] Oneg Shabbat blog (No. 13) בלוג עונג שבת […]

כתיבת תגובה