24 בדצמבר 2022

100 שירי השנה של 2022 (ועוד)

השירים הכי טובים של 2022

בשלב הזה, השנה המאתיים לספירתי שאני מפרסם פה את שירי השנה שלי, הסיסמה שלי כבר נשמעת לעצמי שחוקה: אם השנה הזו לא הייתה שנה מדהימה בעיניכם/ן בעושר האדיר של מוזיקה מפעימה, נשגבת, מעוררת, מלמדת, יפהפיה, חדשנית או מרגשת שיצא בה – סימן שלא האזנתם/ן מספיק. אני אומר את זה מדי שנה. מדי שנה אני מאזין לכמות די גדולה של מוזיקה, ומדי שנה אני מסתכל אחורה בסופה ולא מאמין. מה, כל העושר, היופי, המגוון הזה, כל יצירות המופת הקטנות והגדולות, כל זה יצא… רק השנה? וואו.

השנה שלטו בהאזנה שלי שני כוחות מנוגדים. מחד, זו הייתה השנה הראשונה בחיי שהייתי אבא לכל אורכה (לב נולד בקיץ שעבר). מי שיש לו/ה ילדים יודע/ת שלפחות בשנים הראשונות, הרבה דברים שדרשו זמן פנוי והיו מובנים מאליהם הופכים למותרות. במילים אחרות, זה היה פשוט בלתי אפשרי להאזין לכל כך הרבה מוזיקה בכל כך הרבה שעות ביממה כמו שהתרגלתי בכל חיי הבוגרים, שלא לדבר על למצוא זמן לחפש, להיפתח, להתנסות, לצאת להרפתקאות מוזיקליות שלפעמים מניבות אוצרות ולפעמים, רוב הפעמים, לא.

מצד שני, זו השנה הראשונה בחיי שבה שידרתי תכנית שבועית בתחנת רדיו ארצית, מדי ראשון בערב בגלגלצ. כבר היו לי שעתיים בשבוע בעבר ברדיו הקצה (ואז פעם בשבועיים, כי לפעמים היה לי קשה מאוד לתחזק תכנית שבועית), אבל הפרופיל הגבוה יותר של גלגלצ והחזרה לתכנית שבועית הכריחו אותי לצאת מדי שבוע להרפתקאות וחיפושים, גם כשבאמת לא היה לי שום זמן פנוי. איכשהו, שני הכוחות המנוגדים האלה איזנו זה את זה, ומצאתי את עצמי בסוף השנה קורס תחת עומס כמות המוזיקה שאהבתי השנה (איך בוחרים רק מאה?!) ועדיין חש פומו מטורף על כל המוזיקה היפהפיה שאני רואה בסיכומי שנה סביבי ולא הספקתי לשמוע מספיק, או בכלל.

כדי להירגע, הזכרתי לעצמי את מה שאני רוצה להזכיר לכל מי שמרגיש/ה אולי שהרגלי ההאזנה שלו/ה השנה, או בכלל, לא עומדים בציפיות של עצמו/ה. סיכום שנה שלי הוא בסוף לא השתקפות של המוזיקה שיצאה השנה, אלא של החיים שלי השנה. זה יותר יומן אישי מכל דבר אחר. מאה השירים שלפניכם הם חד משמעית לא מאה השירים הכי יפים שיצאו לאור ב־2022. הם בסך הכל השירים שהכי אהבתי השנה, מתוך מה ששמעתי. ושמעתי מה ששמעתי, הספקתי מה שהספקתי, כי כך נראו החיים שלי השנה, ואין מה להרגיש חרטה לגבי זה או להצטער. זה כמו מזג אוויר, אלה התנאים, ובתוכם אנחנו יכולים לעשות מה שאפשר לעשות, ואנחנו לא יכולים מה שאנחנו לא יכולים. הכל ממש בסדר.

בסדר? מה בסדר, בכל הנוגע למוזיקה, הכל מצוין בצורה שקשה להכיל בכלל. שמעתי השנה המוני שירים. בתכנית שלי שידרתי קצת יותר מאלף שירים השנה. מתוכם ניסיתי לצמצם את הרשימה הזו ל־100 שהכי נכנסו לי ללב, וזה לא היה קל, כי היו המון. ניסיתי גם לתת מקום לכמה שיותר אמניות ואמנים, ורק מהאלבומים שהכי הכי עשו לי את השנה הכנסתי יותר משיר אחד.

ועוד משהו: השנה, בניגוד לשנים קודמות, לא כתבתי פה על כל שיר. כאמור, הפנאי הצמטצם בהרבה השנה, וגיליתי שביחס לכמות הא.נשים ששומעים/ות את פלייליסט 100 שירי השנה, מספר הקוראים/ות של הרשימה הזו, שעל כתיבתה אני עמל שבועות, קטן בהרבה. ובסוף אנחנו פה בשביל המוזיקה.

אז לפניכם/ן 100 שירי השנה שלי. מיד אחרי הלינקים להאזנה, יש עוד כמה לינקים לסיכומי שנה אחרים, שלי ולא שלי, שחשבתי שתאהבו וגם רציתי לפרסם בלי להעלות עונג שבת מלא.

שתהיה שנה הרבה יותר טובה ממה שאנחנו מעיזים/ות לייחל לה.

…והנה גם הרשימה ב-Tidal, למי שחוגג/ת.


עוד פלייליסטים שלי עם המיטב של 2022 (כולם בספוטיפיי)

לוגו ספוטיפיי

🌍בוקר טוב עולם: 70 שירים מופלאים מרחבי העולם שאיננו בהכרח אמריקה־אנגליה־ישראל. צפו לצלילים יפהפיים ומלהיבים מדרום אמריקה, אפריקה, אסיה, דרום איטליה, פורטוגל, יוון, ג׳מייקה, טורקיה, מקסיקו, וגם הלבנט.
😌 כל יום הוא שבת: המהדורה השנתית של השירים הכי מרגיעים, עדינים, רכים ובעיקר יפים בצורה בלתי רגילה, שפניתי אליהם השנה בכל פעם שרציתי להוריד הילוך או חמישה. מתאים במיוחד לשבת בבוקר, שישי אחר הצהריים, או כל רגע שבו צריך רווחה וצ׳יל. כל זה נכנס גם למגה פלייליסט שבת אינסופית.
🌚 2022 לא מצליחה לישון: עוד מהדורה שנתית של פלייליסט שהפך כבר למסורת. השירים הכי יפים מהשנה האחרונה למי שערה בלילה מכל סיבה שאינה מסיבה: שירים לחשוב איתם בחושך, להיכנס איתם ועם עוד מישהו/י למיטה, לחלום, להרהר ולשקוע עמוק.
🎺 ג׳ז לא מפחיד אותי: פלייליסט שלשמחתי העצומה אני מקבל עליו הודעות פרטיות מהרגע שפרסמתי אותו ועד עכשיו. מעל 100 שירים מדהימים מ־2022 שכולם נגועים בצורה כזו או אחרת במסורת העשירה והמשוקצת שלא בצדק, ג׳אאאאאז. יש פה שירים שהושפעו מג׳ז באיך שהביט שלהם בנוי, או בסולו חצוצרה, או במבנה המפורק והפתוח של השיר – יש פה היפ הופ ואלקטרוני ופ׳אנק ואינדי רוק, האוס ודברים שאין להם שמות. פלייליסט שמחכה בחיוך ממזרי לכל מי שחושבת שהיא שונאת ג׳ז.
✊ההיפ הופ האהוב עליי של 2022: היפ הופ הוא כבר מזמן לא רק בום־באפ וקצת ראפ, והוא מזמן לא מוגבל לגזע, מגדר או מדינה יחידים. היפ הופ הוא תנועה אסתטית בינלאומית עצומה שמקיפה בתוכה מחאה, צחוקים, שירה צרופה, סול, אלקטרוני, פופ, גרוב, אמריקאיות, ישראלים, סיניות, אנגלים, זמביות, ג׳זיסטים, אמני האוס, מה לא! הפלייליסט הזה מנסה להקיף ב-100+ שירים את העושר העצום ששמעתי השנה ונכנס תחת הכותרת הגדולה מדי ״היפ הופ״.

לוגו גלגלצמי שאוהב/ת את סיכומי השנה שלו/ה עם דיבורים, הנה כל תכניות סיכום השנה שלי בגלגלצ עד כה (יש עוד שתיים – היום בערב מסיבת סוף השנה, שלוש שעות במיקס מתמשך {מינוס החדשות} עם השירים הכי מרימים של 2022. תום שדמי בחר וממקסס את השעתיים הראשונות, אני את האחרונה):

סיכום א׳: ג׳ז לא מפחיד אותי

סיכום ב׳: היפ הופ וארנ׳בי

סיכום ג׳: שירי השנה, חלק ראשון

סיכום ד׳: שירי השנה, חלק שני

סיכום ה׳: מסיבת סוף השנה [עם תום שדמי] – תשודר ב-25.12

סיכום ו׳: השירים הכי צ׳יל של 2022 – תשודר ב-1.1.2023


ואם זה לא מספיק לנו, הנה עוד כמה ענייני סוף שנה שעלו בשבועיים האחרונים ולא כדאי לפספס (אני יודע, אני יודע – כל כך הרבה להספיק! זה בסדר, יש לנו שנה שלמה).

מסיבת סוף השנה בבי־בי־סי! 2manydjs קפצו לתת Essential mix טרי טרי טרי שמכיל לא פחות מ־100 שירים ב־120 דקות (לא כל השירים מהשנה). ומאזיני התחנה בחרו ב-Essential mix של Four Tet למיקס השנה שלהם, אז הוא העלה את כולו לסאונדקלאוד שלו להאזנה חוזרת. [אנגלית, סטרים]

אלבומי השנה וגם שירי השנה וגם הסטים של השנה של Resident Advisor, סמכות עילאית בכל הנוגע למוזיקת קלאב. [אנגלית]

NPR בחרו את 50 אלבומי השנה שלהם. כתמיד, מדובר ברשימה הכי מגוונת ורחבה מוזיקלית מכל הרשימות, וזה תמיד תענוג גדול. [אנגלית]

EP תמיד היה פורמט המוזיקה האהוב עליי, ובסטריאוגם בוחרים את האי־פיז הכי טובים של 2022. [אנגלית]

המגזין השכן קולומבוס בוחר את אלבומי ושירי השנה שלו. אני מת על הסיכום הזה, מדי שנה הכותבות והכותבים של קולומבוס מאירים אלבומים ושירים שפספסתי לגמרי, או שמעתי לרגע אבל לא התעמקתי בהם, ודרך האוזניים שלהם אני הרבה פעמים מתאהב מחדש, או לראשונה. [עברית]

האירוע המוזיקלי/לא־מוזיקלי הגדול והמדובר של השנה היה כנראה נפילתו של קנייה ווסט. למי שצריך/ה תקציר האירועים הקודמים, הפודקאסט המואזן ביותר בישראל, אחד ביום, הקדיש פרק שלם לאחרונה לעלייתו ונפילתו של ווסט, עם האורח הידען מתן שרון. [סטרים, עברית. זה לינק לספוטיפיי אבל יש בכל הפלטפורמות]

מצחיק תמיד: מה האלבום האהוב עליך של 2022 אומר עליך? [אנגלית]

Pitchfork פירסמו כמה וכמה סיכומים ותת־סיכומים, אבל העיקריים הם כמובן 100 שירי השנה ו־50 אלבומי השנה. [אנגלית]


❤️❤️❤️ אם נהנית ב־2022 מעונג שבת, ו/או מהתכנית בגלגלצ, ו/או מהפלייליסטים בספוטיפיי, אפשר לתמוך בפעילות שלי ושל העונג דרך פטריאון. אין פרסים ומתנות, אבל זה מרגיש ממש נעים וטוב בלב לתמוך ביצירה שעושה לך טוב!

עוד מזה? הירשמו ותקבלו כל עונג חדש ישר למייל. עדכונים כמעט יומיומיים אפשר למצוא בטלגרם של העונג ובסטוריז באינסטגרם שלי. נתקלתם בלינק נפלא? הפליאו לי אותו למייל.

תגובה אחת על “100 שירי השנה של 2022 (ועוד)”

  1. […] רשימת שירי השנה של גיא חג'ג' ב"עונג שבת" (הרשימות עצמן זמינות בספוטיפיי וביוטיוב), וקישורים לעוד רשימות וסיכומי שנה במוזיקה. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *