14 בפברואר 2014
עונג שבת: המהפכה המעניינת
- יש לי תיאוריה, והיא הולכת ככה: מוזיקאים רק מרוויחים משיתופי פעולה. תראו את סנט וינסנט, אחת המוזיקאיות הכי מעניינות ומוכשרות שצצו בשנים האחרונות באוזניות שלנו. אלבום ראשון מדליק, אלבום שני מעניין, אלבום שלישי מרתק – ואז אלבום משותף עם דיוויד ברן, אחד המוזיקאים הכי מרתקים ויצירתיים ומשפריצי-השראה. ופתאום סינגל חדש, "Digital witness", שהוא כל כך טוב וסוחף ומעניין ומזיז ומגניב בו זמנית, שכרגע הוא נראה לי כאילו הוא שווה יותר מכל מה שהיא עשתה עד עכשיו. חטיבת הקצב פה מושלת ביד רמה וללא ספק מושפעת ישירות מכלי הנשיפה שהובילו את הפרויקט שלה עם ברן (אני ממש סופר את הימים עד שקנייה ווסט יסמפל את זה), הטקסט חד ומעניין ("אנשים מדליקים את הטלוויזיה והיא נראית כמו חלון"), כמעט כלום לא מובן מאליו בשיר הזה ועם זאת הוא מצליח להיות פופי וקליט מהרגע הראשון. ואני מאמין שבלי שיתוף הפעולה היצירתי עם דיוויד ברן, לא היה נפתח אצלה מה-שזה-לא-היה-שנפתח-פה. מוזיקאים – תשתפו פעולה. מה יש לכם להפסיד? יש רק מה ללמוד. [מפ3]
- לפני הכל – הערב (יום שישי!), החל מ-21:00, אני מתקלט שירי אהבה שאני אוהב ושאהבו אותי, מהקיטשיים ועד הרקידים והמגניבים ובחזרה, בערב מוות לציניות בבר-קיימא, שזה בפלורנטין, שזה בתל אביב. אז בואו! ולנטיינז דיי לא חייב להיות ציני ומבאס. [חינם]
- בסידני חוגגים איזה פסטיבל, ואנחנו זוכים בווידאו משובח של הנשיונל בהופעה חיה מלאה באוסטרליה! [טיוב]
- אגב, באותה סדרה תוכלו למצוא גם וידאו מהופעה חיה מלאה של גריזלי בר. כיף! [טיוב]
- הרולינג סטונס באיצטדיון רמת גן ב-10 ביוני? ג'רוזלם פוסט טוענים שכן. [אנגלית]
- לא ברור איך פספסתי את אתר הגלילה המאויר והיפהפה של לורה מארלינג, שמוקדש לשיר אחד אבל שווה כל כך הרבה. פקחו רמקולים. [אנגלית]
- [תודה ללירון] רדיוהד מיודעינו לא הוציאו מוזיקה חדשה כבר זמן מה, אבל זה לא אומר שהם לא יכולים להוציא… אפליקציה חדשה?! באיזה קטע? אוקיי, אז מסתבר שזה מין ניסוי אמנותי שכזה עם מוזיקה שלהם, איורים של סטנלי דונווד, וחברת אפליקציות יצירתית כלשהי. המכשיר שלי לא מספיק משודרג כדי להריץ את זה, אבל אומרים לי שזה שווה. וזה חינם, אז תנסו. [אנגלית]
- [תודה לאבישג] לורד, שהקליטה את אחד מאלבומי השנה שלי, מבצעת את "Retrograde" של ג'יימס בלייק, שגם הוא הקליט את אחד מאלבומי השנה שלי. לא הקאבר הכי יצירתי בעולם, אבל מספיק יפה כדי שאעביר אותו הלאה. [סטרים]
- [תודה ללירון] גאונים: De La Soul חוגגים 25 שנים בחגיגה משוגעת: למשך 25 שעות תוכלו להוריד את כל האלבומים שלהם בחינם. רוצו!!! [אנגלית, מפ3]
- ג'סטין ורנון, אק"א בון איבר, בסרטון קצר ויפה על העיר הקטנה והכפרית שבה הוא חי כל חייו ובה החליט להישאר גם בפרוץ ההצלחה הגדולה. מילות חכמה. [וימאו]
- [ויה פומ"ו] שרה שונפלד טפטפה סמים על פילם של מצלמה, ופיתחה את התוצאה. קפאין, ואליום, קוקאין, אופיום, אקסטזי וחומרים אחרים יצרו תגובות כימיות צבעוניות ויפהפיות עם הפילם. [פיקסלים]
- סיפור קצרצר חדש של דרור בורשטיין! לחובבי פרנק גרי. [עברית]
- [תודה ליניב] כל תספורת של פרינס לאורך השנים. ענק. [גיף]
- "בביצועים שלו בולטת מאוד החשיבות שהוא מעניק לשירים. בניגוד למה שמקובל במוזיקה מסחרית, אז, וכמובן היום, סיגר לא משתמש בשירים לצרכיו הנרקיסיסטיים ולא מנסה להתעלות עליהם. הוא נושא את השיר ומעביר אותו הלאה. מוזיקאי בשירות המוזיקה, ולא להיפך" – דוד שפיר כתב נפלא על תכנית הטלוויזיה של פיט סיגר, בפוסט מלא מחשבות יפות וקטעי וידאו מופלאים. הלב מתרחב. [עברית]
- [תודה לעמית] שבזכותו ישבתי לי במשך 12 דקות וראיתי סרט קצר יפהפה בשם The River עם לורן אמברוז (קלייר פישר מ"עמוק באדמה") ושיר נפלא של ביל קלהאן. [וימאו]
- ממתק העין של השבוע: עשר דקות מהממות בהן אמן הדפוס עידו אגסי מדפיס וכורך ספר חדש של רוני סומק. וואו. [טיוב]
- קשה לסכם אגדה כמו ג'יי דילה בכמה מאות מילים – מהנשמה הגדולה, דרך המהפכנות ועד שיתופי הפעולה המופתיים – ובכל זאת, לכבוד יום הולדתו ה-40 של אמן ההיפ הופ המנוח, מתן שרון מנסה בוואלה, ואני גונב להם את כותרת המשנה כי היא כל כך יעילה הפעם. [עברית]
- [תודה לליאור] הנה משהו גם מהמם ביופיו וגם מרתק בו זמנית. יש קונצנזוס די רחב ש"עטור מצחך" הוא השיר הישראלי הכי יפה אי פעם. הבעיה היא שהוא נמשך רק איזה ארבע דקות! אז הנה אותו השיר, מואט ב-888%, לכ-20 דקות מהפנטות, מכשפות, מתוחות ומרהיבות. במצב כזה אנחנו מאבדים כל מעקב אחרי המלודיה, והכל הופך להיות מקהלה מהדהדת. חכו שתגיעו לסולו האבוב, חכו. [טיוב]
- אוהבינג את האלבום החדש של Phantogram, ובמיוחד את "Fall in love". האזינו לכל האלבום ב-NPR. [סטרים]
- נראה שיהודה לדג'לי הנהדר חוזר לפעולה! אחרי EP שהוקלט ב-2007 וראה אור בשנה שעברה, דברים חדשים מתחילים לצוץ גם בעמוד הבנדקאמפ שלו! מרגש. [בנדקאמפ]
- זה שלמטרונומי יש קליפ חדש זה לא ממש מעניין, אבל העובדה שלמישל גונדרי יש קליפ חדש היא ממש מעניינת! טוב בסדר גם השיר חמוד, ובעיקר נראה שהלהקה ממש ממש עושה חיים כשהיא שרה אותו (בעיקר המתופפת). זה לא מבריק כמו רגעי השיא של גונדרי, אבל זה אחלה קליפ. [טיוב]
- כותב ניר גורלי: "לכבוד האלבום החדש של הסיקרט סי -ואתם יודעים מה? תכלס ללא כל סיבה מיוחדת – נפגשתי עם עמית ארז לשיחה ארוכה על הקריירה שלו. המטרה: לדבר איתו על הכל ולהציג בבלוג את "הסיפור המלא". האמצעי: לרכך אותו, תוך כדי שאני מודע לנקודת החולשה שלו – חמאת בוטנים. וכך, מצויד בממרחים "נדירים" שייבאתי מארצות הברית, הגעתי לדירתו שבדרום תל אביב ובמשך כארבע שעות שאלתי את כל השאלות שתמיד עניינו אותי כעיתונאי, מעריץ וחבר". אם ארז מעניין אתכם, אל תפספסו את הראיון הנרחב הזה, שמקושט גם בשירים של ארז מכל התקופות, כולל דמו שלא נשמע עדיין. [עברית]
- [ויה פומ"ו] מוראט פאלטה מצייר מיניאטורות עותמניות של סרטי קולנוע מפורסמים: קיל ביל, הסנדק, שליחות קטלנית, מלחמת הכוכבים, התפוז המכני ושוברי קופות נוספים. אחד הדברים הכי נהדרים שהאינטרנט עזר לפתח ולהפיץ הוא מאש-אפים בין אמנויות מתקופות שונות. זה אף פעם לא לגמרי משעמם. [פיקסלים]
- [ויה אמיתי] שכתב: "שאול טשרניחובסקי מת לפני 70 שנה וזה עצוב אבל כעת כל יצירותיו עלו לרשת וזה שמח". [עברית]
- כל כך אוהבינג את הקאבר המפתיע של אנג'ל הייז ל-"Summertime sadness" של לאנה דל ריי – בהתחלה זה נשמע זהה לחלוטין, אבל זה לא. וזה אחלה (חוץ מהסוף, את הסוף לא אהבתי, אבל אי אפשר לקבל הכל). [סאונדקלאוד]
- "Hundreds of ways", שיר חדש לגמרי מאלבום חדש לגמרי של קונור אוברסט! [טיוב]
- The wake up Suzzys הוציאו EP חדש ולזמן מוגבל אתם יכולים להוריד אותו בחינם לגמרי. ולמקרה שאכן התבלבלתם: הם לא מברוקלין, הם מתל אביב. [בנדקאמפ]
- הכניסו גיף מונפש – קבלו פנקס להדפסה שאם תדפדפו בו מהר תקבלו את ההנפשה המקורית. [אנגלית]
- קבלו האזנה מלאה לאלבום הבכורה המלא של אסתר רדא! כל מה שציפינו לו, ועוד: גרוב, ג'אזיות, השפעות אתיופיות ואפריקאיות ממגוון סוגים, סול, רגאיי, כלי נשיפה, ואחת העטיפות היפות של הזמן האחרון. [בנדקאמפ]
- אז מה נגיד על "Invisible" הקליפ החדש של U2? את העובדות: דיינג'רמאוס הפיק למרות שלא מרגישים פה ולו גרם אחד של הטאץ' שלו, ומארק רומאנק צילם וביים. ואת הדעה: אחלה קליפ. אהבתי את הפנס העגול סביב המיקרופון, אחלה רעיון. אהבתי את זה שהמתופף עומד. ועוד דעה: U2 נשמעים סופית כמו קולדפליי של עכשיו (שבתורם נשמעו קצת כמו U2 של פעם); בונו עושה קראוד-סרפינג, דבר שהוא כפי הנראה יעשה רק בקליפ מבוקר ולא בהופעה של ממש; ואני תוהה למה אחת הלהקות הכי מצליחות בעולם מרגישות את הצורך לביים קליפ עם המון קהל שמריע לה בטירוף. אבל – שוב – אחלה קליפ. [טיוב]
- תכנית טלוויזיה בריטית מ-1984 עם מוריסי וג'ורג' מייקל באולפן, לא מסכימים בענייני פופ של יומיום. [טיוב]
- לא לגמרי יודע להסביר למה, אבל הסרטון הזה נפלא נפלא נפלא. [אנימציה]
- לא הספקתי לשמוע כמו שצריך את כל אלבום הבכורה של נועה ברירו, אבל מהמעט שהספקתי לשמוע יש בהחלט מה לשמוע. לאנשים שאוהבים את הקול של קרן אן אבל משתעממים מהמוזיקה שלה. [בנדקאמפ]
- היי, מה? השבוע יצא ככה פתאום לבנדקאמפ אלבום הבכורה של קנאק/פופ, הלהקה מהניינטיז שכללה את רועי צ'יקי ארד, שי נובלמן, ניצן חורש, בועז גולדברג, דביר וולק, רן לוי, לני בן בשט ודן שדור – כמעט כולם שמות מוכרים כיום בתחום אחד לפחות. המהפכה המעניינת האחרונה הוא האלבום היחיד שהקליטה הלהקה בניינטיז ולא הוציאה עד עכשיו. שלא במפתיע, זה אחלה אלבום (בטח לחובבי ניינטיז כמוני), איפשהו בין אלסטיקה לנושאי המגבעת, פלוס כיף. ויש גם סרטון תיעודי על הלהקה, רק רבע שעה. צ'יקי כתב משהו נהדר על זה: "לגלות שהאלבום יצא היום זה כמו לראות מישהי שהיית מאוהב בה בניינטיז והיא רצה מעבר לכביש לחבק אותך – הרבה תחושות משונות של התרגשות, חוסר אמונה, בושה ושמחה". [בנדקמאפ]
- השבוע קרול קינג חגגה 71, וב-1971 היא הוציאה את אחד מאלבומי הפופ הגדולים של כל הזמנים, Tapestry הפנטסטי, שבו כל שיר להיט היסטרי. הנה חצי שעה שלה לייב ב-BBC ב-1971, מבצעת על הפסנתר כמה שירים גדולים במיוחד מהאלבום האדיר הזה. החבר ג'יימס טיילור מצטרף אליה, ולאט לאט נבנית להקה שלמה סביבה. איזה יופי. [טיוב]
- [תודה לאורי] שכותב\ת: "שיר יפה יפה של עופרין, אבל הקליפ בעיניי הוא ה-עניין. אבל אולי זה רק אני והחיבה שלי למחול בקליפים אלקטרונים". איזה קליפ יפהפה! והנה האלבום החדש להאזנה ביוטיוב. [טיוב]
- בגיקטיים מדווחים שמעתה אפשר להשתמש בישראל בשירות המוזיקה המקוון Rdio, שזה כמו ספוטיפיי, שזה אומר סטרימינג מוגבל בחינם, או סטרימינג אינסופי אם תשלמו דמי מנוי של 30 ש"ח בחודש, שזה כלום כסף. [עברית]
- הפודקאסט המעולה עושים היסטוריה בפרק חדש על מימון-המונים, מיקרו-מימון ושאר פרקטיקות שמעסיקות היום מוזיקאים וחברות תקליטים. [עברית]
- חברת Verve הייתה אמורה להיות מוטבעת לנצח בקיר התהילה של המוזיקה הפופולרית. מאז שקמה ב-1956 היא הוציאה תקליטים של אלה פיצג'רלד, בילי הולידיי, אוסקר פיטרסון, ביל אוונס, סטן גץ, פרנק זאפה, הוולווט אנדרגראונד ועוד – אגדות אחד אחד. אבל בחלוף השנים, בבוא האייטיז והניינטיז, חברת התקליטים האדירה הזו הלכה ואיבדה את כוח המשיכה שלה, והייתה צריכה להקים ב-2002 את סדרת Verve remixed כדי להביא מאזינים חדשים לקטלוג הענק שלה. הסדרה הזו, שבה מוזמנים בכל פעם מוזיקאים אלקטרוניים לערבב מחדש קטעים מהקטלוג של Verve, היא לא מי יודע מה. על כל קטע ענק יש עשרה בינוניים ועוד חמישה סתמיים. אבל כשמגיע אחד באמת ענק – הוא באמת ענק. רק לאחרונה נתקלתי ברימיקס של מת'יו הרברט מ-2003 ל-"Brother where are you" (במקור: 1974) של אוסקר בראון ג'וניור, שהיה לא רק זמר וכותב שירים אלא גם שחקן, מחזאי, פעיל חברתי ופוליטיקאי. ואני לא מצליח להפסיק לשמוע אותו מאז. זה מזכיר לי שיש כל כך הרבה אוצרות לגלות כשעוצרים ומסתכלים אחורה: ב-2003, ב-1974, והרבה קודם. העבר, אין לו סוף. [מפ3]
שתהיה שבת שבוגי! אם אתם נהנים מהעונג, אשמח אם תשקלו להשאיר לי טיפ קבוע דרך Patreon [תסביר לי מה זה!]
לגבי אייטם 37. לא לשכוח שיש לנו כבר שנים גישה חינמית ובלתי מוגבלת ל GrooveShark המצוין שמאיזו סיבה לא ברורה לא זוכה לחשיפה הראויה שהוא זכאי לו.
לגבי אוסקר בראון ג'וניור – ממליץ מאוד לחפש את הדברים שלו, במיוחד ההופעות ב"Def Poetry Slam", הבנאדם משורר מדהים.
ואף מילה על פאקינג ג'וניפ?!
תודה!
23 כל כך מטורף! גאוני לחלוטין
33 – נועה ברירו תגלית של ממש! איזה יופי! רב תודות.
34 – תודה על הלינק לאלבום!
תודה רבה על האזכור!
בעניין סנט וינסנט – ממש מתבאס מהאלבום הזה – בשיתוף הפעולה עם בירן היה משהו חד מאוד, ובאמת יוצא דופן. שמעתי היום את כל האלבום החדש, ולא יודע אם ארצה לשמוע שוב…
סנט וינסנט מדהימה, אני לא מפסיקה לשמוע את השיר הזה.
אני מאוד מאוד מסכים איתך בנוגע לשיתופי-פעולה.
תמיד חשבתי ותמיד טענתי שמוזיקאים מאוד מרויחים מכך שהם משתפים פעולה עם מוזיקאים אחרים, ולפעמים ההשפעה באמת ניכרת קצת אחרי שיתוף הפעולה הספציפי.