7 בנובמבר 2020

עונג שבת: דגים מוזרים

  1. openlineיש אלבומים גדולים. כלומר, יש אלבומים שהם כל כך גדולים שהם אירוע, ושנקשר סביבם קונצנזוס בזמן אמת. אני לא מדבר רק על, ווטאבר, פינק פלויד או משהו. אני מדבר על המאה שלנו. בק טו בלאק של איימי ויינהאוס. פיונרל של ארקייד פייר. שני האלבומים הראשונים של בון איבר. שני האלבומים האחרונים של קנדריק לאמאר. מה שנהדר בלחיות ולהיות מאזין כשהאלבומים האלה יוצאים הוא שזוכים לראות ולשרטט לאורך הזמן את האדוות שההתפוצצות שלהם יוצרת, ולא רק לקבל אותם כמובן מאליו בדיעבד (ברור שכולם מחקים את הביטלס). למשל, לראות איך הסאונד מלא השקט והאוויר מהאלבום הראשון של The xx הדהד בשנים שלאחר מכן אצל ג׳יימס בלייק ואז אצל לורד והתגלגל לרוזליה, למשל. או כמו המקרה שלפנינו: In Rainbows. מי שזכה להיות בהכרה מלאה ב־2007 לא ישכח את ההגעה של האלבום הזה, ובאופן לא מובן מאליו הוא הפך עם הזמן לאלבום מרכזי כמו קיד איי ולדעתי פופולרי ממנו. מה שבטוח הוא שהיה דור שלם של מוזיקאים שהיו אז בדיוק בגיל המתאים כדי לחטוף אותו לפרצוף בתור המפגש המשמעותי הראשון שלהם בזמן אמת עם אלבום של רדיוהד, והאדוות מגיעות עד ל־2020, שנה שבה יצאו שני קאברים שונים בתכלית ומהממים בתכלית לאותו שיר מאותו אלבום של רדיוהד, על ידי שתי זמרות מעולמות שונים לגמרי, שהיו בנות 18 ו־19 כשיצא האלבום (שתיהן, כמה מוזר, נולדו כמעט באותו יום בהפרש של שנה). אחת מהן נפגוש בשיר הסיום. השנייה היא Kelly Lee Owens, מוזיקאית וולשית שנעה על מגוון אלקטרוני רחב שמתחיל בדרים פופ מלודי ונגמר בטכנו מהפנט. האלבום השני שלה יצא השנה והוא לא פחות מפנטסטי, והוא נפתח בלא פחות מאשר קאבר סינתי מסחרר ומרהיב ומשגע ביופיו ושומט לסתות בעיניי ל-"Arpeggi". רדיוהד קראו למקור "Weird fishes / arpeggi", והקאברים מתחלקים ביניהם בשני החלקים של השם. אם יש לכם רמקולים משובחים או אוזניות יקרות, זה הזמן להשתמש בהם. [סטרים]
  2. מה יצא השבוע? שבוע לא מדהים מבחינת כמות ריליסים מעניינים, אולי כי מוזיקאים ידעו שהתקשורת תוצף בבחירות בארה״ב ואין סיכוי להשיג תשומת לב. בכל זאת, יצא אלבום חדש של קיילי מינוג, אלבום חדש לריף כהן בהפקת עטר מיינר, ואלבום חדש ל-Tunng, בין היתר. לשאר הסינגלים והרימיקסים המעניינים שיצאו השבוע, קפצו לחמישי בחצות. [סטרימים]
  3. גון בן ארי איז און פייר! עפתי מ״הנחיות חדשות״ שלו בפרויקט הגל השני, והסינגל החדש שלו עם מקהלת זולת, ״מאניה״, ממשיך את אותו הקו ובהצלחה אדירה: היפ הופ עם מקהלה, וכתיבה שאני לא זוכר כמוה בעברית בזמן האחרון: כל המילים תקפות, מכל משלב, כולל אנגלית באמצע המשפט כי ככה אנחנו מדברים עכשיו, בראפ סופר מצלולי וחרוזי. וזה לא בשביל צחוקים גרידא או כדי לתחזק איזה מיתוס של היפ הופ מחו״ל. זה אחד השירים הכי טובים ששמעתי על PTSD וספציפית על ה-PTSD הישראלי של צבא סדיר, ״בג׳יפ על הטריפ של עוד לא בן עשרים״, שאחריו ״בינתיים עיכלתי רק שני אירועים, אז פורס את ה-rest לחמש תשלומים, אוכל פאניק אטאקס, אבל זה הריבית״, ואז יורדים לחוף לראות את הקטיושות בתל אביב. וואו. זה שיר קטנטן שמרגיש לי גדול מאוד. אם ככה יישמע אלבום שלם, איזה פחד. [טיוב, סטרים]
  4. אולי זה עדיין יהיה לייב כשתלחצו על זה, אבל כבר 15 שעות ש-Four Tet משדר לייב ביוטיוב ומנגן תקליטים מהבית. אין לי מושג מה מתנגן עכשיו כשאני כותב את זה אבל זה יפה. בכל פעם שנגמר צד הוא מחליף. נשמע שהוא מנגן דברים שלו אבל אני לא מזהה. איזה רעיון מוזר ומגניב. [טיוב]
  5. יווווו Arcade Fire חוזרים! מה זה חוזרים? לא יודע עדיין. כבר כמה זמן שהם מזכירים שהם עובדים על שירים חדשים, אבל אין עדיין תאריך לאלבום או שום דבר כזה באופק. ועם זאת, לכבוד ספשל ערב הבחירות של סטיבן קולבר, הם ביצעו שיר חדש שלהם, "Generation A", בביצוע בכורה. [טיוב]
  6. אוהבינג: "El diablo", יופי של סינגל פופ עם באסים רוצחים מ-YEИDRY, זמרת בינלאומית (גדלה ברפובליקה הדומיניקנית ובאיטליה) שעומדת בשיר הזה בדיוק על התפר בין רולזיה לקמילה קבלו. [טיוב]
  7. לקראת הבחירות, פסטיבל Eaux Claire שיזם ג׳סטין ורנון מ-Bon Iver שיחרר ליוטיוב רצף ביצועים מעולה. Big Red Machine, ההרכב של ורנון עם אארון דסנר מ-The National, ביצע קאבר ל-"Wise up" המושלם של איימי מאן. חברה שלנו Feist מבצעת את "Trouble" של קאט סטיבנס. חברים שלנו מקודם Arcade Fire מבצעים גירסה לבי־סייד שלהם, "Culture war" וגם Local Natives הנפלאים ביצעו את "Ceilings" שלהם. [טיוב]
  8. על הדרך, אם כבר דיברנו על Bon Iver, השבוע גיליתי שההופעה המהממת שלו שהייתי בה בניו יורק ב־2012 צולמה במלואה ועלתה ליוטיוב! היי אני הייתי שם! [טיוב; שעה ו־40]
  9. זועמים פוליטית, או רק מבעבעים וצריכים פלייליסט שיבעיר מתחתיכם אש? מגזין קולומבוס אסף את מיטב שירי המחאה הישראליים של התקופה האחרונה, ובניגוד לתקופות אחרות אני חושב שאחוז השירים המצוינים פה הוא אולי חסר תקדים, לטובה כמובן. [ספוטיפיי]
  10. ערוץ הטלוויזיה הצרפתי FranceTV העלה לאתר שלו הופעות מלאות מפסטיבל פיצ׳פורק השנתי בפריז, ואם הצלחתי לצפות בהן בוונקובר אני מנחש שהן פתוחות לצפייה גם לישראל. קבלו הופעות פסטיבל מלאות משנים עברו של St. Vincent, Caribou, Son Lux, Foxygen, Sebastian ו-Nilüfer Yanya. איזה כיף! שימו בטלוויזיה בסלון לאורך הסופ״ש ויהיה לכם פסטיבל רציני. [וידאו, הופעה 40-75 דקות]
  11. ובאותו מקום, סט חדש ומעולה של המוזיקאי והדיג׳יי הפנטסטי Breakbot. תענוג להאזין לו, משעמם להסתכל עליו מתקלט, אבל זו מנה הגונה, לוהטת ומעורבבת היטב של האוס ודיסקו (זה כבר סט שני שלו שהוא מנגן לא מעט שירים שניגנתי גם אני בסטים ובתכניות שלי לאחרונה, וזה משמח אותי במיוחד) לצד מוזיקה מקורית שלו. [וידאו, שעה]
  12. [תודה ל, אני מתנצל, שכחתי מי שלח לי את זה] סרטון חשיפה ארוכה קצרצר שמתמקד בשביל החלב ומראה מי באמת מסתובב בסיטואציה הזו. [וידאו]
  13. System of a Down הוציאו השבוע שני שירים חדשים, לראשונה מזה 15 שנה! [סטרימינג]
  14. בשבוע האחרון החלפתי בערך חצי מהשירים ב״עשרים שירים מושלמים לעכשיו״, מה שאומר: א. שהיה שבוע פסיכי של מוזיקה; ב. שחצי מהפלייליסט הזה השתנה אז שימו פליי כי הכל פה מושלם. מושלם אומרים לכם! [ספוטיפיי]
  15. הפתעה משמחת: מגזין Playgirl חוזר. המגזין, שנולד כגרסת מראה של פלייבוי לנשים והפך לחביב הקהילה הגאה ומת, מושק עכשיו מחדש כמגזין פרינט פמיניסטי של נשים עבור נשים מכל הסוגים. המגזין החדש יצא פעם בשנה(!) ויכיל עירום מכל המינים והצבעים לצד כתבות עומק על נשים אקטיביסטיות, על בריאות הנפש ועוד – וגם אמנות, כמו הציור המהמם הזה של שאנון קרטייה לוסי. על העטיפה של הגליון הראשון, שאפשר כבר להזמין, מופיעה קלואי סביני בהיריון. [אנגלית]
  16. האזנתי השבוע לשיחה בין מארק מארון לפאטי סמית׳. בואו נודה בזה: לרוב האנשים לא מעניין להקשיב יותר משעה. פאטי סמית׳ היא לא אחת מהאנשים האלה. השיחה שלה עם מארון מרתקת בעיניי, ומכסה הרבה שטח ועומק, החל מניימדרופינג ואנקדוטות (מארון מודה בפתיחה שהוא מעריץ של אמני הביט שסמית׳ הייתה חברה שלהם, והוא מבלה חלק מהראיון בחילוץ סיפורים ומחשבות ממנה על הגיבורים שלו) דרך תהליכי יצירה והמקום של אמנות בחיים וכלה במחשבות על ההבדל בין הלבד של בידוד קורונה מול הלבד של ליצור אמנות לבד. אני מודה שאני לא מאזין הרבה למוזיקה של סמית׳, אבל מדובר באמנית ואישה מעמיקה ומרתקת עם ראש עשיר, ותמיד נפלא להיתקל בה, בין אם זה מוזיקלית, באינסטגרם או בשיחה. [אודיו. פה בספוטיפיי]
  17. icecreamמזה 10 חודשים אני עובד, לאט לאט, על פלייליסט. הוא נוצר קודם כל עבורי, כי הבנתי שאני צריך שיהיה פלייליסט כזה בחיים שלי, לא מצאתי כזה קיים, והחלטתי שאצטרך לבנות אותו בעצמי. אני מת עליו, ושומע אותו המון – על שאפל, לפי הסדר, לפעמים כמה שירים, לפעמים את כל ה־3 וחצי שעות (בינתיים; הוא עדיין גדל). הוא הפך לחלק מהחיים שלי, ובשלב מסוים נהייתי מספיק גאה בו כדי להתחיל לחשוב על לשתף אותו. לא כזה ביג דיל, לשתף פלייליסט שעשיתי – אבל הפלייליסט הזה, בגלל שהוא נוצר קודם כל בשבילי ובשביל ימי השבת שלי, הרגיש לי אישי, אז זה לוקח זמן. יום אחד, כשארגיש שהוא מוכן (מה שזה לא אומר), אשתף אותו ברבים ואני מקווה שאזכה שוב והוא יהפוך לחלק נחמד בחיים של מאות ואלפי מאזינים, כמו שהפלייליסטים שלי ״רדיו עונג שבת״ או ״קיץ אינסופי״/״חורף אינסופי״ או אחרים הפכו להיות. בינתיים, שיתפתי אותו רק עם קבוצה קטנה של אנשים – תומכי העונג בפטריאון. מגיע להם לקבל הפתעות לפני כולם. הם שמים כל שבוע כמה שקלים כדי לתמוך בעונג שבת, מה שמאפשר לי לפנות זמן לא רק לכתוב את העונג אלא להכין פלייליסטים מהמון סוגים, לערוך תכניות רדיו, לתקלט סטים ביוטיוב, לעדכן על שירים ואלבומים חדשים שמעיפים אותי בטלגרם ובאינסטגרם ובטוויטר. אז השבוע הם קיבלו גישה בלעדית לפלייליסט הזה, ואם תרצו גם אתם להצטרף לקבוצה המובחרת של אנשים שמקבלים ממני הפתעות שאף אחד לא מקבל, או מקבלים אותן הרבה לפני כולם (הסיכום השנתי בפתח, והם יקבלו אותו כבר בסוף החודש הזה!) – פה מתעניינים. תודה לכל מי שהצטרף/ה השבוע, ותודה מיוחדת לתומכי העל דניאל, מעיין חיים ויניב יעקובוביץ׳. תודה תודה תודה תודה.

    מעדיפים שהעונג יבוא אליכם? הירשמו פה וכל שבת בבוקר הוא יחכה בתיבת המייל:

  18. כמה הצעות מאוירות לדברים שאפשר לעשות עם הידיים חוץ מלהתעסק בטלפון שלך. [אנגלית]
  19. תהיתי באמת מאיפה הגיעה פתאום הגרסה המרטיטה של Lykke Li ל-"I will survive" שיצאה לאחרונה לשדות הסטרימינג. מסתבר שהיא הוקלטה במיוחד לפרסומת של פייסבוק. נו מילא, הסיפור היה יכול להיגמר שם. אבל עכשיו ANOHNI שיחררה גירסת אולפן משלה ל-"I will survive", ולפני שנדבר על איך היא נשמעת, אנוני טוענת שהגירסה של לי הוזמנה ע״י פייסבוק אחרי שהיא עצמה סירבה למכור להם את גרסת הכיסוי שלה לאותו שיר, ושהגירסה של ליקי לי נועדה להישמע קרובה לגרסת אנוני. וואלק, אולי, אני לא יודע. אבל הגירסה של לי יפה ומעניינת, ואתם מוזמנים להשוות. לגבי הגירסה של אנוני: מה אני אגיד לכם, אללה איסתור. תפנו עשרים דקות, כי זה קאבר של 5 דקות אבל תצטרכו רבע שעה אחר כך להפסיק לבכות. אני מתכנן להקליט משהו קצר על ההבדל בין שתי הגרסאות, אם אספיק, בקרוב. [טיוב]
  20. עדי נחום הוא מעצב ישראלי צעיר שלא שמעתם עליו, אבל זה ממש לא הפריע לו לעצב מרצ׳נדייז לג׳סטין ביבר ולג׳ו ביידן. [עברית]
  21. אני מודה, ידעתי ש־Blink-182 זכו להצלחה ענקית בצפון אמריקה, אבל לא ידעתי שיש להם עדיין פאנדום פעיל ושוקק בימינו. לא להקה שאני מכיר טוב במיוחד, אבל כל קהילת מעריצים פעילה ורוחשת שמשאירה קריירה של אמן בחיים זה דבר נפלא בעיניי. אז לא ידעתי שיש פודקאסט בשם Blink-155 שעובר על כל הדיסקוגרפיה של הלהקה שיר אחרי שיר, והשבוע הפודקאסט הזה הוציא אלבום מחווה יוצא דופן. יש בו 27 אמנים (ביניהם Teen Daze ו־Antarctigo Vespucci, הצמד של ג׳ף רוזנסטוק וכריס פארן) וכל אחד מהם מבצע את הגרסה שלו לאותו שיר של בלינק, "Dammit". תודו שכזה עוד לא שמעתם. [בנדקאמפ]
  22. לא יודע אם שמתם לב, אבל פה בצפון אמריקה אי אפשר היה להתחמק מ-Halloween שהגיע, אם כי הוא היה מאוד מינורי השנה בשל המגיפה. לכבוד החג, שלושה מחברי Animal Collective הקליטו תיקלוטים מיוחדים לחג, כל אחד מהם 20-30 דקות. הנה הסט של Panda Bear, הנה הסט של Avey Tare והנה הסט של Deakin. בונוס: חבר הלהקה Geologist מנגן על כלי הנגינה המשונה Hurdy gurdy. [טיוב]
  23. סרטון אנימציה קצרצר ונפלא עם שם שאומר הכל: Awkward. [טיוב]
  24. עקבתי אחרי הבחירות בארה״ב דרך הסיקור הנפלא של הניו יורק טיימס, אבל מסתבר שהם ניצחו עוד קודם, ומגיע להם פוליצר על האנטי־סיקור בחירות המושלם שלהם. ערב הבחירות הם העלו את ה-Election Distractor, מנוע גאוני להסחת דעת אינסופית וכייפית רצח. פשוט תסמכו עליי ותנסו. זה לינק נצחי. [אנגלית]
  25. לי טריפון, שאתם אולי זוכרים מימי הזוהר של להקת אילטיז ומאשר פרויקטים, חוזרת עכשיו עם פרויקט חדש מקליפורניה יחד עם (גילוי נאות: חבר שלי) רוי רגב. הסינגל הראשון, "Collect coins", מצוין ומזכיר לי שהיא הייתה רוב מה שאהבתי באיטליז. [טיוב]
  26. [תודה לגיל] אוקיי זה מדהים. טריי פרקר ומאט סטון שאחראים לסאות׳פארק ושאר הברקות, התפרצו ליוטיוב עם Sassy Justice, רבע שעה קורעת וגאונית על Deep fake, הטכנולוגיה שמאפשרת לדמות כמעט כל אחד בצורה די משכנעת, והכל בדמות תכנית ערוץ מקומי קקיונית שמנחה מישהו שדומה באופן חשוד לטראמפ. די מעולה, ופותח רמה חדשה של סאטירה. [טיוב]
  27. "Battleships", סינגל וקליפ נוספים של עדי קשת כהן הנהדרת. [טיוב]
  28. טרייסי צ׳פמן חזרה מהנשייה כדי לבצע את "Talkin' bout a revolution" ולהישמע כמעט בול כמו שהיא נשמעה ב־1988. איזה מזל שיש אותה. [טיוב]
  29. חלל! הצלם בעל השם הגנרי אנדרו מקארתי מצלם תמונות מהממות של החלל מהטלסקופ בחצר שלו בקליפורניה. לאחרונה הוא התמקד בתצלומים של תחנת החלל הבינלאומית כפי שהיא חולפת על פני השמש והירח, אבל האינסטגרם שלו מרהיב בהגזמה. [אינסטגרם[
  30. תראו, הנה ג׳יימס בלייק בסט יפהפה עד גיחוך עם הביצוע שלו ל-"Godspeed" של פרנק אושן (בלייק היה שותף בהפקת השיר המקורי). [טיוב]
  31. הראפר מיכאל סוויסה והלא־ראפר טל טירנגל בקרב ראפ של ראפ גרוע! [וידאו באינסטגרם]
  32. [תודה לנמרוד] בניסוי גרמני שנערך לאחרונה הוזמנו 1,200 אנשים כקהל להופעה – כן כן, הדבר הזה שבו רואים אנשים שרים ומנגנים באותו חלל פיזי עם אנשים אחרים! – כדי לבדוק איך אפשר למזער את סיכוני ההדבקה בקורונה בהופעות. בקצרה: יש תקווה, אבל מוגבלת. הנה תקציר התוצאות, והנה המחקר המלא. [אנגלית]
  33. הופעה מלאה של קמאסי וושינגטון? בכיף! [וידאו]
  34. פוסט קטן שהעיף לי את המוח: ב־1991 יצא סרט קולנוע של ונילה אייס. על פי כל העדויות, מדובר בצחנה מביכה. גם הכותב דיוויד פרידמן, שראה אותו בקולנוע כשהוא יצא, מסכים שזה חרא סרט. אבל כל השנים האלה מאז שהוא צפה בסרט הוא זכר עוד משהו לגביו: למרות מגרעותיו הרבות, הוא יפהפה ויזואלית, הוא מצולם טירוף. אז סתם מסקרנות, הוא הלך לבדוק מי היה הצלם של הסרט, והסתבר שרק שנתיים מאוחר יותר הוא זכה באוסקר הראשון שלו, וכולכם ראיתם סרטים שהוא צילם והתפעלתם. הא! קליק־בייט. [אנגלית]
  35. רוצים מיינדפאק? בבקשה: הרחוב הזה שטוח לגמרי. [פיקסלים]
  36. closelineקוראים לה ליאן לה האבאס (Lianne La Havas) והיא מהמוזיקאיות האלו שיכולות לעשות כמעט כל מה שבא להן מוזיקלית ובוחרות לזקק את זה לסוג מאוד מדויק ונקי של סול. לא פלא שפרינס ז״ל עף עליה מספיק כדי לבוא לבקר אותה בבית (עם מכונת עשן, כמובן). שמעתי את השם שלה פה ושם במשך זמן מה ואז התאהבתי בה בבת אחת כשהיא הגיעה ל-Tiny desk מושלם ב־2015 (אחת התגובות ביוטיוב מתמצתת נפלא את התגובה שלי: ״אני מרגיש כאילו מצאתי שטר של מאה דולר בכיס״). השנה היא הוציאה אלבום שלישי של ארנ׳בי מלא חיים ואישיות, אבל לא אישיות מהסוג של דיוות הסול האמריקאיות אלא אישיות בגודל אנושי, אפילו צנוע לפעמים. ובתוכו התחבא גם האוצר הבלתי צפוי הזה, ביצוע משלה ל-"Weird fishes" שנפתח בקידה ברורה לתופים של המקור ומיד משנה את תבנית המקצב כדי להתאים את הגרוב והטון לשפה שלה – אני לא זוכר הרבה קאברים שמספיק בטוחים בעצמם כדי לעשות את המהלך הזה. והקאבר הזה בהחלט בטוח בעצמו, ובצדק. ליאן מצאה דרך שהיא כולה שלה לבצע את השיר הזה, עם בדיוק הכמות המספיקה של כבוד למקור (הבייסליין המסחרר שמגיע ב־5:04, למשל). המממ, אולי אני צריך להרכיב מאשאפ משני הביצועים האלה! [סטרימינג]

עוד מזה? הירשמו ותקבלו כל עונג חדש ישר למייל. עדכונים כמעט יומיומיים אפשר למצוא בטלגרם של העונג ובסטוריז באינסטגרם שלי. נתקלתם בלינק נפלא? הפליאו לי אותו למייל.

שתהיה שבת שבוגי! איזה כיף.

תגובה אחת על “עונג שבת: דגים מוזרים”

  1. קינקי פרידמן הגיב:

    לא ראיתי שכתבת על זה אבל התקופה האחרונה קוטפת אגדות קאנטרי בקצב מסחרר. אחרי שג'ון פריין מת באפריל מקורונה, בסוף אוקטובר מתו עוד שתי אגדות, בהתחלה ג'רי ג'ף ווקר (שיצר את הלהיט Mr. Bojangles ועוד עשרות שירים מעולים) ואחרי זה בילי ג'ו שייבר (I'm just an old chunk of coal) שאפילו דילן הזכיר באחד השירים שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *