22 ביולי 2008

בעונג קרב: הקרב על הזונה הקופצת בחבל

מעניינים הם סיפורי כתיבתם של שירים. יש כאלה שבאו ליוצרם בן רגע, בזיק של השראה, כאילו התממשו מהאוויר במקריות קוסמית מהסוג שמעיד לטובת אמונה דתית, כמעט. פעמים רבות תשמעו יוצרים מספרים על רגע כתיבת שיר ואומרים ש"זה פשוט בא אליי", "קיבלתי השראה" (ממי?). יש שירים שמגיעים במודע מהמודע, והיוצר לא מחכה שתנוח עליו איזו אלה מהמיתולוגיה היוונית (אוטרפה, במקרה שלנו) אלא חוצב מצור לבו במתכוון את המילים שאליהן הוא מכוון.
יש את אלה, ויש שירים שמומצאים למשחקי קפיצה על חבל.

Casus Belli [מי?]
השיר "See line woman", על מילותיו הקריפטיות, נכתב (אם כי הוא כנראה מעולם לא ממש "נכתב" על נייר) על ידי האחיות האמריקניות קתרין וכריסטין למשפחת שיפ ממדינת מיסיסיפי, כשהן שיחקו במשחק קפיצה על חבל (או קפיצה בחבל, אני מניח שכך נכון לומר). הקצב הפשוט והמהיר של השירה התאים בדיוק למין משחק שכזה, ואחת הפעמים בהן האחיות שרו את השיר הוקלטה ב-1939 כחלק מהמפעל האדיר של המוזיקולוג הנודע אלן לומאקס לתיעוד הפולקלור (האמריקני בעיקר, אך מסעותיו הגיעו גם לאירופה ולקריביים). האחיות כבר לא היו ילדות אלא בנות 19-20, ולכן אין להתפלא שהשיר מדבר על זונה יוקרתית. אבל כן, הן עדיין קפצו בחבל. היה משעמם במיסיסיפי בשנות השלושים.
הביצוע של האחיות שיפ לא משתתף בקרב כלל. היצירה נוצרה, התבנית הוטבעה, והיום נריב על הפרשנות והביצוע הטובים ביותר.

בפינה הימנית: נינה סימון
[audio:https://haoneg.com/temps/ninaseeline.mp3]
הביצוע המוכר ביותר לשיר הזה הגיע מנינה סימון, שלקחה את הבסיס שלו, שינתה חלק מהמילים (מעט או הרבה, איני יודע, לא הצלחתי להשיג את הגירסה המקורית) והקליטה עם הפרקשניסטים הנאמנים שלה והחליל הנפלא ב-1964, לאלבום Broadway-Blues-Ballads. הפסנתר האופייני לסימון נעדר כאן, אבל אין בו כל צורך כשהקול האגדי של סימון קורא, מפזם, רוקד, מהמהם, שר, מקונן, מתפתל. קלאסיקה, אף על פי שבעצם, גם הגרסה הזו של סימון שנחשבת לביצוע הדפנטיבי של השיר, היא בעצמה גרסת כיסוי לאחיות שיפ.

בפינה השמאלית: Feist
[audio:https://haoneg.com/temps/feistsealion.mp3]
ארבעים ושלוש שנים מאוחר יותר הקליטה לזלי פייסט הקנדית את אלבומה השני, The Reminder. אחד הדברים שחביבים עליי בפייסט הוא שלצד פופ מזוקק היא נשענת במופגן על מסורת המוזיקה הפופולרית של העבר ובמקרה הזה, לא חוששת לתת פרשנות מילולית ומוקלטת משלה לסטנדרט ישן. מצד אחד היא מטה כאן את כובעה במחוות כבוד לכוהנת הגדולה של הסול, סימון, שסללה את הדרך לאלפי פייסטיות מכל הסוגים. מצד שני היא קופצת בחבל על הקבר של סימון (או של האחיות שיפ) כשאפילו את כותרת השיר היא משנה בשעשוע ל-"Sea Lion woman". הפעם הקצב מוכתב במחיאות כפיים ובכך נאמן יותר למקור המשחקי. מצד שני, תמצאו כאן גיטרה חשמלית וסט תופים רוק.

הכוח בידכם: מי מנצחת את מי? איזו גירסה טובה יותר? מי קופצת טוב יותר בחבל? התגובות מחכות לכם.

30 תגובות על “בעונג קרב: הקרב על הזונה הקופצת בחבל”

  1. מורפלקסיס הגיב:

    נינה סימון ידועה כאחת היוצרות הנדירות שלא ממש משנה אם היא כתבה את השיר מלכתחילה – היא מנכסת את השיר לעצמה והופכת אותו לשלה. למרות שיש לי פינה חמה בלב לפייסט, נינה סימון פשוט מראה לה מאיפה משתין הדג, היא מראה את זה לכולנו בביצוע הזה.

  2. א' נדב הגיב:

    נינה סימון לוקחת בהליכה (או שמא בקפיצה בחבל?). הביצוע של פייסט סולידי כל עוד הוא מוגבל לשירה שלה ולמחיאות כפיים, אבל הגיטרה החשמלית הזו ממש לא במקום. ברגע שהיא נכנסת השיר מאבד את כל הגרוב הבסיסי שלו ונשמע כמו ג'אם של להקה שמנגנת במייקס פלייס (ולא שיש לי משהו נגד הלהקות שמנגנות במייקס פלייס, אבל זה פשוט לא קשור לאווירה של השיר).

  3. dodly הגיב:

    ביצוע אדיר של פייסט. היא המנצחת. מחיאות הכפיים עושות חשק לחבק אותה (והיא גם נראית יותר טוב מנינה). ונינה לא הופיעה ברחוב סומסום. נקודה.

  4. aya הגיב:

    Nina Simon, of course….

  5. רוזה הגולשת הגיב:

    עם כל האהבה לפייסט (השיר אגב, לקוח מתוך אלבומה השלישי ולא השני) הביצוע של נינה סימון מנצח.

  6. חובבן הגיב:

    לפייסט אין קול ברמה של נינה, אבל זה נכון ל99.999% מהמבצעות בעולם.
    מה נותר לה מלבד לכסות את הקול במחיאות כפיים ושאר ירקות?

  7. Candy הגיב:

    איך אתה בכלל משווה את נינה סימון למישהי אחרת יקירי??
    הרי ברור שהיא לוקחת בהליכה כל דבר אחר

  8. תומר פילוסוף הגיב:

    נינה סימון מרגשת הרבה יותר מפייסט.
    אין לי הסבר מדעי מדויק אבל הרעד הזה כשהיא שרה מנצח בשבילי …

  9. Ronit הגיב:

    נינה סימון כמובן, אבל נינה תנצח בכל דו קרב,
    דרך אגב – למה לא הביצוע המעולה של j-views לאותו שיר בדיוק?

  10. שי הגיב:

    תיקון קטנטן: The Reminder, לא Remainder.

    ופייסט גם לוקחת. =)

  11. גיאחה הגיב:

    וואו, באמריקה קוראים לזה Landslide – ניצחון מוחץ.

    רונית – אני חושב ש-J-viewz רק עשו רימיקס לביצוע של נינה, ולא ביצוע משלהם.

  12. בעז הגיב:

    נראה לי שכבר ברור מי ניצחה,
    ובכל זאת
    GO NINA!
    איזה קול מדהים היה לאישה הזאת…

  13. קסטה הגיב:

    אם פייסט מכבדת את עצמה היא היתה מובכת מעצם הרעיון לשים אותה מול סימון האלוהית…
    מתנצלת על הדרמטיות אבל זה אפילו לא כוחות
    סימון רק פותחת את הפה וכבר יש לך צמרמורת

  14. לואיס. הגיב:

    לרגע פייסט נראתה כמו פטי סמית' סירקה 1975.
    וכן, נינה לוקחת.

  15. ה.ד. תורו הגיב:

    עם כל הכבוד לפייסט,נינה מצמררת.

  16. אביב הגיב:

    נינה לוקחת בקלילות 🙂 איזה יופי של ביצוע

  17. נמרוד הגיב:

    כמה צפוי שכולם יאהבו את נינה סימון.

    לא ברור לי למה – אני תמיד מעדיף זמרות שנשמעות כמו בחורות על כאלה שלא ברור מה הן, מה גם שהביצוע של פייסט הרבה יותר כייפי.

  18. שמוליק נץ הגיב:

    feist מביאים ביצוע ברוח כוכב נולד. כזה ביצוע שמרגול תתלהב, "וואו", הבאתם משהו שונה. "

    יאללה, יאללה.

    נו, בקיצור, גרוע.

  19. דרור הגיב:

    אין מה לעשות –
    אני אוהב את נינה סימון.
    נינה סימון שרה יותר טוב, ואי אפשר להשוות את פייסט אליה.
    גם העיבוד בשיר של נינה סימון יותר טוב.
    הסאונד יותר חם, עשיר ומרגיש יותר נכון.

    אז מי מנצח מבחינתי?
    פייסט. ללא ספק. פשוט כיף.
    אם זה היה כוכב נולד, עכשיו הייתי שולח אסאמאסים כמו ילדה בת 12.

  20. giladt הגיב:

    נינה סימון מנצחת בגדול

  21. תמר הגיב:

    לא מסוגלת להחליט פה…
    נינה סימון מלכה, והיא שרה הכל [ואת זה במיוחד] מדהים, אבל הגרסה של פייסט ממש אהבתי את המחיאות כפיים שממש הוסיםו לגרוביות שלו….

  22. אמיתי הגיב:

    מכיר את שתיהן. את פייסט ואת סימון. קשה להשוות בין מידת ההערכה שיש לי אליהן – אני חושב שבעוד שפייסט זמרת טובה, נינה היא פנומנלית.
    ויחד עם כל זה – פייסט נותנת פה ביצוע אדיר, מרענן ובעיקר כייפי. ובדיוק אני באווירת קיץ כזאת שכייפי יושב לי יותר טוב על האוזן.

    סורי נינה.

  23. מואב הגיב:

    מכיר את כל השלושה, Jviewz נראה לי דווקא מקבררים(©) את Fiest.
    וכמובן נינה לוקחת בגדול. מאוד מוזר לי שהקלטה משנות ה-60 נשמעת כ"כ טוב, הקול שלה כנראה מסוגל לשפר הקלטות !

  24. שחר אריאל הגיב:

    נינה נינה נינה.

    ברור לא?

    עם כל הכבוד לך פייסט, ויש מלא מלא כבוד, את עדיין לא נינה.

    תגדלי ונדבר.

  25. רני הגיב:

    לא חכמה.
    צריך השוואות יותר צמודות להבא.

  26. אסף רף הגיב:

    במקרה הזה זו מכור ממזמן- את נינה אני אוהב שנים, ומפייסט יש לי סלידה.
    זה לא אחד מהשירים האהובים עליי של נינה ובכל זאת, כשפייסט שרה בקול האנמי ומכסה את השיר בגיטרות ותופים כל העסק מאבד אותי.

    אבל כשאני חושב על קאברים שאפילו נינה עשתה לביטלז, אנימלס, סקרימינג ג'יי הוקינז ועוד המון אמנים אחרים- הביצוע שלה מנצח תמיד.

  27. חולוני הגיב:

    בושה להשוות ביניהן בכלל, ברור שנינה לוקחת.

  28. מה נגנבתם לגמר כולכם יא כוזרים! שוף אותם ביחייאט ראבאק גם כן עלק Fiest עלק! וואלק נינה קודם כל בצבע הנכון, שנית היא אגדה כבר בין קהלי יועד מגוונים הרבה יותר מילדי האינדיאינטרנסוליסקופיפייסט של 1990 ומעלה! ואני מת על Fiest(ing?) ashkenaz

  29. גיאחה הגיב:

    אורי אתה גאון.

    א. ביטר

  30. יוהנה הגיב:

    אבלאבלאבל אי אפשר לשמוע כבר. 🙁

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *